Tähän on vastattu jo ennen nykyisten ihmettelyjen aikaa. Minä kysyn puolestani uudestaan, kun tähän ei kukaan ole koskaan muistaakseni vastannut: Kuka Koplan kehittyvä nuori pelaaja olisi pitänyt nostaa Koplan pelaavaan kokoonpanoon, mihin rooliin ja kenen paikalle? Aina voi jonkun nimen heittää ja puhua samaan syssyyn tulevaisuuden rakentamisesta ja menestyksestä 2 - 3 vuoden päästä. Onhan näitä tulevaisuuden menestyjäjoukkueen rakentajia ollut (KaMa, Kipa, valitkaa itse lisää), mutta kun se menestys näyttäää aina karkaavan ja juuri pelimiehiksi kasvatetut häipyvätkin paremmille apajille.Ei Tilastoniilo eikä kukaan mukaan ole vielä vastannut tähän oleelliseen kysymykseen, joka esitettiin myös Pesis Talk Show:ssa: miksi KPL:n "huippuvalmennus" ei kehitä omista junioreista superpesiksen pelaajia KPL:aan, vaan niitä pitää haalia muualta.
Koplan hyvästä valmennuksesta ovat esimerkkejä lukuisat muualta tulleiden pelaajien kommentit, joissa todetaan pelaajan oppineen harjoittelemaan Kouvolassa. Ei treenauksissa eri seuroissa välttämättä isoja eroja ole. Toisissa vain pääsee helpommin pelaamaan kuin toisissa. Monissa, nimenomaan pärjäävissä seuroissa, nuoret käyvät kasvamassa muualla, kun eivät mahdu oman seuran joukkueeseen. Minulle riittää, kun tiedän valmennuksen olevan huipputasoa ja että kaikille lupaaville pelaajille rakennetaan urapolku ylöspäin. Koplalla on pelaajatuotannon osalta pullat paremmin uunissa kuin pitkään aikaan. Ihmettelen Sotkamon miesten sortumista päivittelemään Koplan pelaajapolitiikkaa.