Supervuoro Verkkolehti »

KPL 2020

Kaikki paikalla ollet, mukaan lukien lyöjä Niemi, näkivät että lyönti oli about 2 metriä laiton. Sä puolestaan vaivaudut kommentoimaan asiaa edes näkemättä sitä. Häpeä.
Minulla ei ole mitään hävettävää. Tosiasia kuitenkin on, että tuomarit ja ulkopelaajat eivät nähneet, mihin lyönti osui. Itse olen kelannut tilannetta Ruutu +: lähetyksestä moneen kertaan, enkä pysty sanomaan, mihin lyönti osui. Täällä on jälkikäteen hyvä jeesustella. Mansenhan piti olla Koplalle pelkkä suupala, mutta eipä ollutkaan. 😂

Minulla ei ole mitään hävettävää. Tosiasia kuitenkin on, että tuomarit ja ulkopelaajat eivät nähneet, mihin lyönti osui. Itse olen kelannut tilannetta Ruutu +: lähetyksestä moneen kertaan, enkä pysty sanomaan, mihin lyönti osui. Täällä on jälkikäteen hyvä jeesustella. Mansenhan piti olla Koplalle pelkkä suupala, mutta eipä ollutkaan. 😂
Se että et näe, ei ole minun eikä tietysti kenenkään muunkaan vika. Se että Niemi lehdistössä toteaa lyönnin olleen raakasti laiton ja se että päätuomarikin toteaa sen pelin jälkeen, ei jätä tulkinnoille varaa. Sääntöihin vähänkään tutustunut tietää miten päätuomarin olisi pitänyt toimia. Et kuulu siihen joukkoon joten olkoon.

Se että et näe, ei ole minun eikä tietysti kenenkään muunkaan vika. Se että Niemi lehdistössä toteaa lyönnin olleen raakasti laiton ja se että päätuomarikin toteaa sen pelin jälkeen, ei jätä tulkinnoille varaa. Sääntöihin vähänkään tutustunut tietää miten päätuomarin olisi pitänyt toimia. Et kuulu siihen joukkoon joten olkoon.
Pointti on se, että kukaan asiaan vaikuttava henkilö ei lyöntihetkellä nähnyt osumaa. Tuomarivirheitä - ja pelaajien virheitä - tulee jotakuinkin kaikissa peleissä. Niitä on aivan turha itkeä jälkikäteen.
Taidan ottaa vielä yhden näkäräisen ennen nukkumaanmenoa.🍸

Sinun on mahdotonta pystyä sanomaan osumakohtaa Ruudun lähetyksen perusteella.

Olisikohan sellainen kummallinen syy tuohon maagiseen mysteeriin, että se osumakohta on niin paljon laittoman puolella, että se maahantulokohta ei edes mahdu fanikameran kuvaan!?

100% varmuudella näin on. Noin 30 cm tarkkuudella osaan sanoa missä kohtaa pallo osui maahan. Olin toki täydellisessä suunnassa tuon lyönnin suhteen.

Aivan ylivoimaisesti järkyttävin tuomarivirhe mitä olen missään sarjassa nähnyt moneen vuoteen. Noin raaka laiton Suomen parhaiden tuomareiden täytyy vaan nähdä kerta kerrasta.

Sinun on mahdotonta pystyä sanomaan osumakohtaa Ruudun lähetyksen perusteella.

Olisikohan sellainen kummallinen syy tuohon maagiseen mysteeriin, että se osumakohta on niin paljon laittoman puolella, että se maahantulokohta ei edes mahdu fanikameran kuvaan!?

100% varmuudella näin on. Noin 30 cm tarkkuudella osaan sanoa missä kohtaa pallo osui maahan. Olin toki täydellisessä suunnassa tuon lyönnin suhteen.

Aivan ylivoimaisesti järkyttävin tuomarivirhe mitä olen missään sarjassa nähnyt moneen vuoteen. Noin raaka laiton Suomen parhaiden tuomareiden täytyy vaan nähdä kerta kerrasta.
Eipä muuta kuin tuomaroimaan, kun on noin tarkka näkö.

Pointti on se, että kukaan asiaan vaikuttava henkilö ei lyöntihetkellä nähnyt osumaa. Tuomarivirheitä - ja pelaajien virheitä - tulee jotakuinkin kaikissa peleissä. Niitä on aivan turha itkeä jälkikäteen.
Taidan ottaa vielä yhden näkäräisen ennen nukkumaanmenoa.🍸
Lopeta jo, nimittäin ne näkäräiset. Ei ne auta, edes siihen pahaan oloon. Käyt vaan nukkumaan. Hyvää yötä

Eipä muuta kuin tuomaroimaan, kun on noin tarkka näkö.
Sanotaanko, että pilliin on tullut puhallettua aika paljon keskimääräistä kirjoittelijaa enemmän.

Jos et osaa sanoa pallon linjasta näkemääsi lyönnin alastulokohtaa alle puolen metrin tarkkuudella, niin suosittelen vahvasti jokaiselle silloin optikolla käyntiä ja jotain ihan muuta kuin tuomarin uraa.

No kuinka sun säännöillä päätuomarin olisi pitänyt toimia? Sulta itseltäsi on tainnut jäädä se vähäkin tutustuminen.

No kuinka sun säännöillä päätuomarin olisi pitänyt toimia? Sulta itseltäsi on tainnut jäädä se vähäkin tutustuminen.
Tämä on muuten hyvä kysymys.

Pelituomarin olisi pitänyt pyytää tuomarit luokseen ja selvittää varmasti näkikö kukaan palloa vai ei.

Toki tämänkin voi hoitaa korvanapin kautta, kuten se hyvin todennäköisesti hoidettiinkin. Mutta jos haluaa pitää ottelun paremmin hallussaan, niin kannattaa pyytää tuomarit pelituomarin luokse ja sen jälkeen tehdä oikea ratkaisu ja jos se on tarkoittamasi tilanne, eli kukaan tuomareista ei nähnyt palloa, niin kuuluttaa se yleisölle perustelujen kera. Tuo näyttää ja kuulostaa selvästi paremmalta jokaisen osapuolen kannalta.

Nyt tuo meteli, ja samalla ylimääräinen paine, oli aivan käsittämätöntä, koska tilanteesta ei kerrottu mitään.

Tutustu vielä uudestaan. Itse olen, monesti. Yritä edes... muutakin kuin trollata.. pinnistä, kyllä se löytyy. Tuomariilahan on mahdollisuus tarkastella tilannetta, kutsua tuomarit kokoon, palauttaa pelitillanee. Näille(kään) ei olisi ollut tarvetta, koska päätuomari myönsi pelin jälkeen nähneensä lyönnin olleen laiton. Miksi ei toiminut? Mahdoton sanoa.

Tutustu vielä uudestaan. Itse olen, monesti. Yritä edes... muutakin kuin trollata.. pinnistä, kyllä se löytyy. Tuomariilahan on mahdollisuus tarkastella tilannetta, kutsua tuomarit kokoon, palauttaa pelitillanee. Näille(kään) ei olisi ollut tarvetta, koska päätuomari myönsi pelin jälkeen nähneensä lyönnin olleen laiton. Miksi ei toiminut? Mahdoton sanoa.

Jos kukaan tuomareista ei nähnyt osumakohtaa niin 46 sääntöhän kait määrää, että sisäpelaajan etu. Millä sääntökohdalla sen olisi voinut uudestaan peluuttaa?

Katsoin lehdistötilaisuuden ja luin Kouvolan Sanomien jutun kummassakaan ei ollut sanoja päätuomarin suusta. Eli onko päätuomari oikeasti myöntänyt nähneensä lyönnin olleen laiton? Jos on kertonut nähneensä niin todella erikoinen tilanne, että ei tuominnut laitonta koska on vaikea uskoa, että syöttö- tai kakkostuomari olisi sanonut nähneensä lyönnin olleen sisällä.

Katsoin lehdistötilaisuuden ja luin Kouvolan Sanomien jutun kummassakaan ei ollut sanoja päätuomarin suusta. Eli onko päätuomari oikeasti myöntänyt nähneensä lyönnin olleen laiton? Jos on kertonut nähneensä niin todella erikoinen tilanne, että ei tuominnut laitonta koska on vaikea uskoa, että syöttö- tai kakkostuomari olisi sanonut nähneensä lyönnin olleen sisällä.
Jos pelituomari on nähnyt lyönnin olleen laiton, ja kukaan muu ei ole kertonut lyönnin olleen sisällä, mutta PT ei ole tuominnut siitä huolimatta lyöntiä laittomaksi, niin kyseisen pelituomarin ei pidä enää olla kertakaan Superpesiksessä tuomarina.

En toki usko tuohon millään tasolla.

Ehkä se kaikkein tärkein asia tuomaritoiminnassa. Tuomitse sen mukaan mitä näet, ja jos et näe jotain, niin toimi sen mukaan. Älä täten ainakaan keksi omasta päästäsi sellaista mitä ei ole tapahtunut.

Jos pelituomari on nähnyt lyönnin olleen laiton, ja kukaan muu ei ole kertonut lyönnin olleen sisällä, mutta PT ei ole tuominnut siitä huolimatta lyöntiä laittomaksi, niin kyseisen pelituomarin ei pidä enää olla kertakaan Superpesiksessä tuomarina.

En toki usko tuohon millään tasolla.

Ehkä se kaikkein tärkein asia tuomaritoiminnassa. Tuomitse sen mukaan mitä näet, ja jos et näe jotain, niin toimi sen mukaan. Älä täten ainakaan keksi omasta päästäsi sellaista mitä ei ole tapahtunut.

Eli jos pelituomari on nähnyt mielestään laittoman niin joko syöttö- tai kakkostuomarin on täytynyt sanoa nähneensä lyönnin olleen sisällä ja sitten koko keskustelu hoidettiin langattomasti aika nopeasti, varmaan alle 30 sek tms. Kuullostaa kyllä omituiselta sekin.

Tai sitten kukaan niistä kolmesta ei nähnyt lyöntiä joka on nopea varmistaa langattomasti jolloin tilanne meni sääntöjen mukaan.

jhr

Ihan niinkuin Niemi olisi lyönyt 1+3 kommenteista päätellen. Yksi taisi tulla ja ainakin Latvalan reaktiosta päätellen pallo ei kakkosrajalle näkynyt. Se varmaan näkyi katsomoon, mutta kun katsomossa ei tuomarit oikein voi istua. Jos se olisi pitänyt tuomarin ehdottomasti nähdä, niin ihan turvallisuussyistä voisi Latvalakin siirtyä eläkkeelle Specsaversin kautta.

Ruudun päälähetyksen kameroilla tuon olisi varmaan saanut haastettua jos olisi ollut haastomahdollisuus. Fanikamerasta palloa ei näe.

Koplalle ei ole enää mikään joukkue suupala. Peli on pelattu moneksi vuodeksi eteenpäin. Harmi, olisi kyllä jo yhden mestaruuden sinnekin suonut.

Koplalle ei ole enää mikään joukkue suupala. Peli on pelattu moneksi vuodeksi eteenpäin. Harmi, olisi kyllä jo yhden mestaruuden sinnekin suonut.
Soisi joo. Paitsi aina silloin kun joukkue häviää ja keskustelufoorumi täyttyy "virheellisten tuomariratkaisujen" arveluista. Niinpä tietysti, oman suosikin tappion syynä ei ole se oma suosikkijoukkue eikä vastustaja vaan väärin toimineet tuomarit.

Soisi joo. Paitsi aina silloin kun joukkue häviää ja keskustelufoorumi täyttyy "virheellisten tuomariratkaisujen" arveluista. Niinpä tietysti, oman suosikin tappion syynä ei ole se oma suosikkijoukkue eikä vastustaja vaan väärin toimineet tuomarit.

Oisko sulla tälle väitteelle jotain pohjaakin? Itse en ole törmännyt tällä kaudella kertaakaan tuomarien syyttelyyn ennen tätä eilistä matsia. Eilinen tuomarivirhe on ollutta ja mennyttä. Ruudusta sitä ei ilmeisesti näe (itse en ole katsonut), mutta se oli varsin selvä paikan päällä nähtynä. Sanon nyt jo kolmatta kertaa, että tähän vihellykseen ei peliä hävitty ja ei täällä tainnut kukaan muukaan (paitsi @saveron viritys) näin sanoa..

LBC

Tämä tarina on tosi, vaikka tarkkaa ajankohtaa ja vastustajaa en muistakaan:

Kouvolassa 70-80 luvun taitteessa tiukassa ottelussa KPL:n lyöjä löi kakkosrajasta läpi. Pallo meni silloiseen katsomoon osuen niin, että juoksu ja takatilanne Koplalle. Syöttötuomarin pilli ei viheltänyt, kansa alkoi hurrata juoksua, mutta kakkostuomari olikin eri mieltä. Laiton-laikka alkoi heilua heti lyönnin jälkeen (pilliä ei kakkostuomarilla silloin ollut).

Päätuomarikaan ei tuota heti huomannnut, eli kenttä ehti jo rullata melko pitkälle. Vihdoin päätuomari vihelsi, ja polemiikki oli valmis. pelaajat rynnivät kakkostuomaria kohti ja yleisöstä alkoi kuulua sanotaanko kivoja huutoja kakkostuomarille. Lyönnin jälki oli mystisesti kadonnut, pelaajien varmaan vahingossa sen sutaistua jalalla piiloon.

Noh, juoksuhan siitä, koko loppupelin ajan yleisö jaksoi ivata puusilmäistä laittoman näyttäjää, joka heidän mielestään olis se ainoa väärin nähnyt. Kukaan yleisöstä tuskin lyöntiä edes näki, koska silloinhan ei kotipesän takana juuri kukaan peliä katsonut, siellä oli stadionin vallit melko kaukana.

Seuraavan päivän Kouvolan Sanomista sai sitten parilta riviltä lukea, että "saimme juoksun laittomalla lyönnillä". Sellainen synninpäästö, ainakin yleisön suhteen. Pelaajat ja tuomaristo tämän toki tiesivät.

Vihdoin tämä vääryys sai oikaisunsa.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.