Vaikka omaa joukkuetta ja sen pelaajia puolustaakin, niin ei nyt sentään kritiikitön puusilmä tarvitse olla.
Tällä viittasin itseeni. En halua olla kritiikitön puusilmä, joka vain sokeasti kehuu omia suosikkejaan. Jos joku haluaa olla, niin olkoon. Ei se minua häiritse. Itse en sellaiseen pysty, siis pelkkänä puusilmänä oloon. Rupesin oikein miettimään, olenko kohdellut Valtteri Luomaa jotenkin kohtuuttoman ankarasti vain arvostellen. Keräsin tähän seuraavaksi kaikki Luomaa koskevat kommenttini tältä kaudelta:
8.6. Ei Luomaa voi ykköseltä pois vaihtaa.Tekee paljon paloja, sellaisia, joita nämä korvaajaehdokkaat eivät tee. Joskus linjassa lipsuu.
9.6. Nyt en ymmärrä sitä, miksi edes pohditaan Luoman poistamista etukentältä. Hän on ihan sarjan eliittiä siinä. En muista häneltä huonoa etukentän peliä.
9.6. Luomahan pelaa poikien superia. Neljä ottelua, 4 lyötyä, 5 tuotua ja 16 kärkkäriä , 51 %. Kahdesti hän on pelannut numerolla 2 ja kahdesti numerolla 4. Olen samaa mieltä, ettei Luoma ole juurikaan kehittynyt lyöntipuolella. Minusta siinä suurin haaste on tekniikka. Olen ihmetellyt sitä, kuinka hän vauhtiaskeleissaan ottaa ensimmäiseksi jotenkin luonnottomasti pienen töpöaskeleen oikealla jalalla. Mitä asenteeseen tulee, niin paha mennä sanomaan, mutta hänen tavaramerkkinsähän on rentous, mikä on eduksi suorituksissa.
9.6. Ulkopelissä Luomalla ei jäänyt yhtään palloa paljaaseen käteen ja lisäksi hän antoi linjassa yhden juoksun. Samoin pallo kirposi juoksun arvoisesti myös Sasulta ja Hakilta.
26.6. Oli eilen taas Luomalta kehno näyttö, kaiken huippuna ykköskolmosessa kaksi paloa. Etukentällä välillä kovia paloja, mutta sitten linjassa lipsuu juoksuja, kun pallo ei lähde kädestä tai pelaa liian kaukana ehtimättä kovasta kädestä huolimatta polttamaan.
30.6. Nuorista Luoma (kärkkärit 6/6 ja kotiutukset 2/2) ja Nokkala (5 juoksua) olivat loistavia. Luoma ulkona kentän paras ja pelasti toisella jaksolla varmalta näyttäneen KeKin kolmannen juoksun "jussilamaiseen" tyyliin. Luomalla on aika nätti ja varma pystärikupperi. Hän löi jopa onnistuneen pompun kuten Koskelainenkin.
3.7. Nuoret Pesu, Luoma ja Nokkala pelasivat vaisusti sekä sisällä että ulkona.
28.7. Pitäisi paikkansa, jos pallot eivät putoaisi liian usein heittotilanteessa kädestä. Välillä myös sirvahtelee eli varmuus pikkaisen puuttuu. Potentiaali on kuitenkin kova kuten heittokäsikin. Luoma hakee myös aika näyttävästi vaikeita lyöntejä takatilanteessa kopiksi. Ehkä se varmuus kasvaa kokemuksen lisääntyessä. No KPL:n joku tiedottaja on innostunut hehkuttamaan liikaa.
Jokainen voi itse arvioida omalla asteikollaan esittämäni mielipiteet, onko niissä asiaa ja totuuden tynkää vai ei. Koplan kannattajien en toivoisi nimittelevän toisiaan mielipiteiden vuoksi. Riittää, kun mielipiteet riitelevät. Sen verran haluan täydentää aiemmin Luomasta sanomaani, että aivan viime aikoina on alkanut näkyä selvää parantumista myös lyöntipuolella.