Vs: KPL 2015
Vuosia seurannut sanoi:
Masalle sellasta, että ei se lukkariin kaatua. Yltiöpessimismiä ajatella, että jos joku on sivussa jne jne. ja mitä sitten, jos ja jos. Materiaali on joukkueessa nyt mielenkiintoisen hyvä! Mielestäni suurin kysymysmerkki on se, miten Pitkänen saa homman hoidettua. "Sotkamolaiseen" M. Kuosmasen viilaamaan koko paletin peluutukseen on nyt kaikki avaimet. Toivotaan ettei koplan peli mee samaksi soutamiseksi enää kun 2009. Kun ei selvää kuviota ollut pelatako kahdella kärjellä vai ei pelata. Sitähän se oli, milloin kutosesta ja milloin välistä ja normikärkeen. Ja samalla kasvoi peruskärjen paineet onnistua kun loppupää oli jätetty väliin. Nyt paukut yhteen "kokosakkiin" jota seiskasta eteenpäin voi säestää/avustaa vasta kun tarvitsee ja on lyöjät lopussa ja tod.näk. kaksi paloa. Aika on jo unohtaa joutava "kakkoskärki" länkytys. Haimi jokerina vrt. Komulainen. Ja lyöjät jäätävä aina miel. 8. tai 9.:iin, että joka vuoroon täysi hyökkäys (mahd. pieni paine epäonnistua kun koko rosteris on leveyttä ja parhaasta kohtaa lähtee.) mahdollista, vrt. Vimpeli useissa finaaleissa (jatkuvasti lähti nrosta 5. kun jokerit aiheutti kolmannen palon liian aikaisessa peluutuksen/käytön vaiheessa. Seur.vuoron loppupään 5-9 ne "kopitteli" ja sitten oli Siken ja Puden käytännössä pakko onnistua ja muistaahan sen miten siinä kävi.) Palomäärään suhteutettu peluutus, lyöntijär. loppuun viemiseen eli uhkan pitäminen loppuun asti. Jokerit vasta käyttöön kun tod. tarve niin pysyy ennalta arvaamattomuus mukana. Yhdeksikön miehet lähtökohtasesti edelle ja jokereilla täydennetään kun tarvii. Pelaajille jo selvät kuviot kuka lyö missäkin tilanteessa ja kenen jälkeen. Ei jymyskään pelinjohto mee sanoo komulaiselle et Jani lyömään. Ei sinne kukaan astele mailan varteen kun kaikki tietää pelitilanteesta, et milloin se tulee lyömään. Tilanteet ratkasee ja ne on sovittu etukäteen. Selkeä kuvio on koko joukkueen yhteistaktiikka. Joukkue pärjää ja yleisö nauttii, kun hommassa on ideaa.
Paljon oikeaa asiaa. Aika vähän puhutaan siitä, mistä lähtökohdista lyöntijärjestys rakennetaan. Tyypillisesti nopein etenijä kärkeen, etenemiskykyinen vaihtaja kakkoseksi, paras pomputtaja kolmoseksi ja kotiuttajat neloseksi ja vitoseksi. Optimitilanteessa järjestys oikea, saadaan kaksi kotiutusyritystä nopea mies/hyvä kotiuttaja -yhdistelmälle.
Mutta, entä jos kärki ei pääse kentälle, eikä etenijä jokerikaan, entä jos kärki palaa kakkoselle ja kakkonen kopitetaan pois, entä jos...
Yritän sanoa, että lyöntijärjestystä ei voi rakentaa vain oletukselle, että kaikki onnistuu aina. Perinteinen ykköskärki ja kakkoskärki -ajattelu tuhoaa paljon tilaisuuksia. Yritysten määrä ja paine ulkokentälle korreloi vastustajien virheiden määrän kanssa. Jokereiden monipuolisuus ja taitava peluutus taas pelastaa tuhoon tuomittuja vuoroja.
Eli pelaajien talentit ruodittava myös toissijaisessa tai kolmannessakin roolissa ja sitten vasta lyöntijärjestystä rakentamaan. Huipputärkeitä yhdistelmiä olisivat etenemään pystyvät kotiuttajat ja kotiuttamaan pystyvät etenijät sekä etenemään pystyvät pomputtajat.
Näistä sitten rakentamaan Vimpelin huippuaikojen tyyliin kolmea peruskärkeä, jota jokereilla ryyditetään tilanteen mukaan. Peliajatus, jossa kaikissa ajoissa otetaan ensin jokerikotiuttaja lyömään tekee tilanteen rakentamisen vaikeaksi, sillä kaksi jokeria ei millään eri variaatoihin. Myös etenemiskyky voi tässä pelitavassa tulla ongelmaksi.
Lyöntijärjestys
1) Mäentausta
2) Lammila
3) Latvala
4) Toikka
5) Rytkönen
6) Rinta-aho
7) Saukko
8) Hacklin
9) Hyötyläinen
Skenaariot:
Kaikki kulkee -
Kärjellä ajo, purkajat järjestyksessä Toikka, Rytkönen, Rinta-aho. Kahdella palolla tilannetta jatketaan, yhdellä palolla kenttä tyhjäksi. Nurmiosta tai Saukosta uusi kärki, Haimi ja Hacklin jatkavat Meriläinen ja Hyötyläinen kotiuttavat.
Kärki ei kulje -
Mäentaus eikä Lammilakaan pääse kentälle. Yksi palo. Nurmio kärkeen, Haimi, Latvala, Toikka, Meriläinen...
Lyöntivuoro lähtee nrosta 5
Nurmio, Rytkönen, Haimi, Rinta-aho, (Meriläinen). Kenttä tyhjäksi. Hacklin vie Saukkoa kahta pesänväliä, tilanteen mukaan kotiutusyritys tai kenttätyhjäksi.
Lyöntivuoro nrosta 7
Saukko, Haimi, Hacklin, (Meriläinen), Hyötyläinen, kenttä tyhjäksi ja kärjestä liikkeelle.
Näiden skenaarioiden sisällä pitää peliä ja mahdollisia tilanteita palastella vielä pienempiin osiin, ihan yksittäisten onnistumisten tasolle asti. Tietenkin myös pelin sisällä pitää pystyä reagoimaan.