"Tämähän ei yksinkertaisesti ole totta. Ennen 1997 syntyneitä Kouvola tuotti aika harvakseltaan hyviä pelaajia. Tilastoniilojen mukaan tämä johtui muista lajeista, mutta kummasti tilanne muuttui, kun alettiin selittämisen sijaan paiskia töitä. Silti edelleenkään KPL ei turhan omavarainen edustusjoukkueensa osalta ole.[/QUOTE]
Aina välillä näköjään ryöpsähtää. Kouvolassa ei ollut juurikaan merkittävää junioritoimintaa ennen Aslak Kaikon aikaansaaman buumin Toni Kohosineen 2007 - 2010. Omia huippuja ei pienistä ikäluokista tullut ja todellakin Kouvolassa harrastettiin kaikkea muuta kuin pesistä. Muutama lupaava lopetti. Aiempi niukka tuotanto poiki vain Ojalan, Haimin ja Mattilan. En ole nähnyt, että tällä tavoin kukaan muu "niilo" kuin minä olisi selittänyt, eivät ainakaan ne, jotka sittemmin alkoivat paiskia töitä. Itse olen koko ajan ollut lähinnä vain selittäjä. KPL on juuri sellainen tällä hetkellä kuin on ollut mahdollista eli seuran kehittämistä on tehty mielestäni hyvin. Muutamia lupaavia on lähinnä muissa seuroissa kasvamassa. Välttämättä heistä ei tule koskaan huippuja. Nykyisistä 10 - 16 vuotiaista voi joistakin tulla huippuja, jos pysyvät lajissa ja jaksavat harrastaa. Valmennus urheilijaksi ja pesäpalloilijaksi lienee aika tavalla kunnossa. Edelleenkin on kuitenkin niin, että valitettavan moni valitsee lätkän ja jaliksen, eivätkä niissä koskaan pääse huipulle. Pesäpalloon tullaan mukaan, koska se on helppoa, kivaa ja halpaa. Myös ne, jotka eivät ole kovin urheilullisia, löytävät paikkansa joukkueissa. Rannanjärven analyysi on harvinaisen hyvä ja todenmukainen. Ainoastaan kuva KPL:stä oli kaunisteltu. KPL on kuitenkin tuottanut muualta tulleista aika monta huippua ja pelaajia myös muiden käyttöön. Siinä ei ole mitään pahaa. Niillä mennään, jotka on. Johtopäätöksistäkin olen pitkälti samaa mieltä: 12 joukkuetta superiin ja neljä suomarilohkoa, joissa 10 - 12 joukkuetta.