.... Mielenkiinnolla nyt kysyn, kun tiedät kertoa Superin menestymisen kustannuksen kasvaneen, että minkä kokoinen se menestymisen kasvanut kustannus on ja mitkä on ne tilalle halukkaat ykkösen joukkueet, joilla siis se Superin menestymisen kasvanut kustannus on valmiina satsata?
Oikein hyvä kysymys minkä
@VK nostat esiin, ei minulla ole viisautta antaa vastauksia kysymyksiisi vaan pohdiskelen asiaa alla useammasta näkökulmasta:
MansePP:n tullessa Superiin, minulle tuli alkuun kuva että pelaajat siirtyivät Tampereelle paremman taloudellisen sopimuksen perässä. Sittemmin olen kyseenalaistanut omaa ajatustani kun olen tutustunut paremmin tietoihin mistä lähtökohdista nämä pelaajat ovat Manseen saapuneet. Nyt uskon osan pelaajista siirtyneen Tampereelle jopa alennetulla sopimuksella lähtöseuraansa verrattuna koska kaupunkiolosuhteet tarjoavat paremmat opiskelu- ja työuramahdollisuudet tulevaan lähtöpaikkakuntaan verrattuna. Tämän johdosta on ymmärrettävää, että esim ”Kankaanpään Maila” saattaa joutua maksamaan omalle nuorelle lahjakuudelleen enemmän kuin kaupunkiseura joka pystyy tarjoamaan opiskelu-, tai työuramahdollisuuden pesäpallon rinnalla kohti tulevaisuutta.
Aamulehden kertomaa 1.11.2021:
“Manse PP:n miesten joukkueen tarina on kuin Hollywood-elokuvan käsikirjoituksesta. Vaikeuksien kautta voittoon. Menestys vältteli Mansen miehiä, kun joukkue koostui lähinnä jäähdyttelevistä entisistä superpesispelaajista ja Tampereelle muuttaneista opiskelijoista, joilla on pesäpallotaustaa. Pitkän aikaa Manse oli ykköspesiksen keskitasoa. Viime vuosina joukkuetta tiivistettiin ja parannettiin järjestelmällisesti. Seurasi nousu superpesikseen. Mestaruus tuli jo tällä kaudella: aiemmin kuin juuri kukaan uskalsi unelmoida. Riemu kaupungissa oli sen mukaista, kun Manse nousi voittajaksi ohi ikiaikaisten pesäpallovaltiaiden. ”
Takaisin asiaan. Mun ajatus on ennemminkin ymmärryttää kuinka ”helposti” maakuntien ohitse syntyy vakavaraisia SuperPesis -joukkueita. Tampere tuli hetkessä. Turku, Oulu, Kuopio, Pori, Jyväskylä jne pystyvät halutessaan tulemaan perässä lyhyellä aikataululla. Veikkausliiga pelaa muutaman hassun kierroksen kesä-/heinäkuun aikana. Tälläinen kesälajien tyhjiö, kiitos Veikkausliigan pelaamattomuuden, avaa innostusta pesäpallon kiinnostukselle kaupungeissa myös sijoitusmielessä. Yritykset saavat kesäkauden näkyvyyttä katsomoihin mitä jalkapallon Veikkausliiga ei tarjoa ollen tauolla ties mistä syistä.
Mut joo, pesäpallo ei ole järjestäynyt Suomessa kaupalliseksi sarjaksi vaan se on "marjat pois" -huutoa alasarjoista Superiin, Tuo ei ole kestävällä pohjalla taloudellista kasvua haettaessa.