Supervuoro Verkkolehti »

JymyJussit 2022

Ei se ihan mutua ole, mutta toki muutaman välikäden kautta suodattunut, ettei sitä ihan satavarmanakaan kannata pitää. Viralliset tiedot kuulee virallisista lähteistä, keskustelupalstoilla enemmän tai vähemmän huhupuhetta.

Pattijoen puheenjohtaja puhui yhä viidestä joukkueesta, eli ehkä niitä sitten oli se 5 Siilinjärven lisäksi. Kun katsoo kauden yleisömääriä, niin ihan heti en usko, että Kankaanpäällä ei missään tuntuisi. Eiköhän se viides joukkue sitten ole myös K:lla alkava, sillä ei ollut Koskenkorvallakaan häävit yleisömäärät. Itse asiassa näin tarkasteltuna tuo 5 muodostuisi juuri heikoimpien yleisömäärien perusteella. (Tämä kappale oli täysin puhdasta mutua.) Mutta hyvä jos Kankaanpäässä on asiat kunnossa.

Seinäjoella ei nimittäin ole, ja siksi minä juuri tähän ketjuun kirjoitinkin. Tähän suuntaan minäkin kuulin:

Seinäjoen tilanne on hälyyttävä.
Jos jymyjussien tilanne olisi HÄLYYTTÄVÄ miksei siitä ole kerrottu missään. Jos seurajohto kertoo asioiden olevan hyvin, niin eiköhän ne ole hyvin. Mut toisaalta Viljanen on aiemmin puhunut tuosta julkaisemme pian joukkueen. Koska tuo Pia on. Ja kaikki tietää ettei jymyjussien tilanne ensi kaudella hyvältä näytä. Ensi kausi tarvotaan sarjataulukon alapäässä ja karsitaan
ehkä pudotaan. Ja kausikortti myynti määrä se vähentää ja vie yleisöä pois katsomosta. Viime kauden Seinäjoen yleisö ennätys oli manse PP peli josta ylipuolet taputti manselle. Jopa aiemmin vetoa vastaan oli ennätysmäärä vähän väkeä. Ja kossulla ei yleisömäärä ylittänyt edes 1010 määrä. Suurin taisi olla 942. Ei taida ylipäätään ihmisiä Pohjanmaalla taida kiinnostaa pesäpallo ja se näkyy myös Vimpelissä. Ja on tuo totta yleisö tuloilla on merkityksensä. Oheistuote myynti merkittävä. Ja kausikorttimyynti oli viime kaudella huono. Sponsori myynti toimii mukavasti mut noi suuret yhteistyökumppanit on Viljasen yirtyksiä tai tuttavia. Organisaatioon tulleet vahvistukset on tulleet pelastamaan seuraa.

Niin ja mitä niihin liiton raha asioihin tulee… onko 75k€- 94k€ vuodessa paljo vai vähä niinkus palkkana?

Sehän riippuu ihan hommasta - saattaa olla paljon tai saattaa olla vähän. Liiton tilinpäätöksen palkkakuluilla ja toimintakertomuksen nuppiluvuilla ja maininnalla että palkkaa on maksettu nimettyjen henkilöiden lisäksi muillekin niin kovin montaa moista palkkaa saavaa liitossa ei voi olla jos on yhtään.

Jos jymyjussien tilanne olisi HÄLYYTTÄVÄ miksei siitä ole kerrottu missään. Jos seurajohto kertoo asioiden olevan hyvin, niin eiköhän ne ole hyvin.
Eihän Seinäjoelta kuulunut moneen aikaan yhtään mitään. Lopulta saatiin yksi tiedote aikaiseksi, että nyt on palattu sorvin ääreen. Mutta sitä minä en tiedä, että miksi JymyJussien johto haluaa maalailla pumpulikuvia siitä, kuinka asiat ovat ihanasti. Ehkä se sitten on jokin valittu kriisiviestintästrategia, vaikkei sellaisenaan välttämättä kaikkein toimivin. Eipä sitä tosin ole ennenkään ollut tapana mitään julkisuuteen kertoa, vaikka tilanne olisi kuinka paha tahansa. Vai miten Siilinjärven johto viesti julkisuuteen ennen kuin kerrottiin, että SiiPe luopuu sarjapaikasta?

Mitä sitten tarkoittaa se, että asiat ovat "hyvin"? Minä en näe tuota Ilkka-Pohjalaisen juttua, mutta jos siinä on todettu kuitenkin useampia tahoja jonne ollaan velkaa, niin onko tilanne "hyvä"? Varsinkin, kun velan suhteen ei puhuta ihan pienistä määristä. Korkeintaan tilanne voisi olla hallinnassa, mutta minun on vähän vaikea uskoa edes siihen. Sen perusteella mitä itse olen kuullut, niin jos Seinäjoki Superia ensi kaudella pelaa, se pelaa sitä armosta (jälleen annetaan uusi mahdollisuus) ja siksi, että Seinäjokea ei kovin helposti haluta Superpesiksestä tiputtaa.

Eihän Seinäjoelta kuulunut moneen aikaan yhtään mitään. Lopulta saatiin yksi tiedote aikaiseksi, että nyt on palattu sorvin ääreen. Mutta sitä minä en tiedä, että miksi JymyJussien johto haluaa maalailla pumpulikuvia siitä, kuinka asiat ovat ihanasti. Ehkä se sitten on jokin valittu kriisiviestintästrategia, vaikkei sellaisenaan välttämättä kaikkein toimivin. Eipä sitä tosin ole ennenkään ollut tapana mitään julkisuuteen kertoa, vaikka tilanne olisi kuinka paha tahansa. Vai miten Siilinjärven johto viesti julkisuuteen ennen kuin kerrottiin, että SiiPe luopuu sarjapaikasta?

Mitä sitten tarkoittaa se, että asiat ovat "hyvin"? Minä en näe tuota Ilkka-Pohjalaisen juttua, mutta jos siinä on todettu kuitenkin useampia tahoja jonne ollaan velkaa, niin onko tilanne "hyvä"? Varsinkin, kun velan suhteen ei puhuta ihan pienistä määristä. Korkeintaan tilanne voisi olla hallinnassa, mutta minun on vähän vaikea uskoa edes siihen. Sen perusteella mitä itse olen kuullut, niin jos Seinäjoki Superia ensi kaudella pelaa, se pelaa sitä armosta (jälleen annetaan uusi mahdollisuus) ja siksi, että Seinäjokea ei kovin helposti haluta Superpesiksestä tiputtaa.
Minä kävin lukemassa tuon jutun. Ja jymyjussien tilanne on todella paha. Ja sitä verovelkaa ei ihan mikään pikku summa ole. Ja lisenssi ehdot on millä saa lisenssi on, että verovelkaa ei ole ja pelaajapalkkiot maksettuna. Ja kaksi mainittua on jymyjusseilla maksamatta. 7.marraskuuta muut ja j Kemppainen kokoontuvat ketkä saavat lisenssi. Jusseilla on tämä viikko aikaa ja ilmeisesti patulla. Tiukaksi menee.

Niin ja mitä niihin liiton raha asioihin tulee… onko 75k€- 94k€ vuodessa paljo vai vähä niinkus palkkana?
Palkat ja palkkiot yhteensä n. 1,2 milj mukana siis keikkatyöläisiä, luottamustyöpalkkioita jne. Vakihenkilöstöä n. 22-23 henkeä. Eli keskim. palkkasumma per nenä alle 4000 per kk. Varmasti linjassa muiden Hgissä toimivien urh.organisaatioiden kanssa. Ja kulupuolella näkyy ed.vuoteen 300+ tuhatta säästetyn + yt on aloitettu eli ei suurimmat ongelmat siellä päässä?

Sehän riippuu ihan hommasta - saattaa olla paljon tai saattaa olla vähän. Liiton tilinpäätöksen palkkakuluilla ja toimintakertomuksen nuppiluvuilla ja maininnalla että palkkaa on maksettu nimettyjen henkilöiden lisäksi muillekin niin kovin montaa moista palkkaa saavaa liitossa ei voi olla jos on yhtään.
Kyllä tuo suuruusluokka pitää ainakin yhden ihmisen kohdalla paikkansa. Eikä ihan huonosti tienaa muutkaan. Mitä tuolla rahalla saadaan aikaiseksi? Pirun huonoja sponssi soppareita! Yms…

Spekulointi taloustilanteesta on sikäli hedelmätöntä, että on mahdotonta ottaa selvää, kuka nimimerkeistä oikeasti tietää asioista ja mikä agenda kenelläkin on. Itse pitäisin omituisena, että OV puhuisi ihan puuta heinää. Miksi tehdä niin, kun siinä kärsii kuitenkin itse nahoissaan, kun totuus paljastuu? Varmaan tilanne on haastava, mutta eiköhän se saada hoidetuksi. Luulisi Seinäjoelta löytyvän se maksimissaan muutama kymppitonni, josta nyt on kyse näissä veroveloissa ja pelaajapalkkioissa.

Pitemmällä tähtäimellä näen tilanteen paljon huolestuttavampana, kun yleisöä ei käy Seinäjoella (eikä Koskenkorvalla). Näin pienelle alueelle ei kerta kaikkiaan sovi kahta menestyvää superpesisjoukkuetta.

Kyllä JyJun taloustilanne on ollut melkoisen heikko jo pidempään. Muutama vuosi sitten jo odotettiin tätä, mutta jostain löytyikin vielä rahoitus ja taas jatkui pari kolme vuotta. Hyvin on tiedossa ollut, eikä todellakaan ole yllätys. Vain fanit ovat tietämättömiä, tai eivät ole halunneet uskoa. Toivotaan, että rakentuu uudelleen, kestävämmälle pohjalle.

Kyllä JyJun taloustilanne on ollut melkoisen heikko jo pidempään. Muutama vuosi sitten jo odotettiin tätä, mutta jostain löytyikin vielä rahoitus ja taas jatkui pari kolme vuotta. Hyvin on tiedossa ollut, eikä todellakaan ole yllätys. Vain fanit ovat tietämättömiä, tai eivät ole halunneet uskoa. Toivotaan, että rakentuu uudelleen, kestävämmälle pohjalle.

Ei rakennu.
JymyJussit hautaan.
Seinäjoen Maila-Jussit takaisin. Karismaattinen seura. Ihmiset palaa katsomoihin.

Kenen se lisenssi nyt alunperin olikaan? Ylipään kavereiden vai Alapään koiton vai Nurmon Jymyn? Mitäs jos jollain näillä jatkettais? Tai uusi seuran nimi: Alapään kaverit

Kyllä tuo suuruusluokka pitää ainakin yhden ihmisen kohdalla paikkansa. Eikä ihan huonosti tienaa muutkaan. Mitä tuolla rahalla saadaan aikaiseksi? Pirun huonoja sponssi soppareita! Yms…

Nopealla vilkaisulla internetin ihmeellisen maailmaan pesäpalloliiton terävimmän kärjen palkat ovat aikalailla samassa tasossa kuin muidenkin urheilujärjestöjen johdon palkat. Jos suoritukset eivät vastaa palkkaa niin silloin kannattaa varmaan ennemmin vaihtaa palkansaaja kyvykkäämpään kuin laskea palkkaa luulen minä :unsure: Mutta siis jos.

Kenen se lisenssi nyt alunperin olikaan? Ylipään kavereiden vai Alapään koiton vai Nurmon Jymyn? Mitäs jos jollain näillä jatkettais? Tai uusi seuran nimi: Alapään kaverit
Nyt kuulostaa sellaisilta suurseuroilta, että jollain noista kannattaa jatkaa. Yleisöryntäys on taattu! 😂 Ihan mielenkiinnosta, onko noista millään enää pesäpallotoimintaa vai onko nuo keksittyjä seuroja?

Tuossa ip:n jutussa Viljanen sanoo että muutamia palkkarästejä on vielä maksamatta ja pyritään maksamaan niin pian ku mahdollista (pakkokin maksaa, jos lisenssin haluaa).

Verovelkaa maksetaan verottajan maksusuunnitelman mukaan, sitä ei sitten tiedä paljonko sitä on jäljellä..

Pelaajasopimukset on yhtä vaille valmiina.

Verovelka:

31.3.2020 - 27 215€
30.9.2020 - 33 067€
31.3.2021 - 24 050€
30.9.2021 - 15 720€

Tähän asti lyhennys siis ollut n. 1400-1500€ / kk ja keväällä kaiketi tulee uudet maksuun nyt kuluvalta vuodelta.

Verovelka:

31.3.2020 - 27 215€
30.9.2020 - 33 067€
31.3.2021 - 24 050€
30.9.2021 - 15 720€

Tähän asti lyhennys siis ollut n. 1400-1500€ / kk ja keväällä kaiketi tulee uudet maksuun nyt kuluvalta vuodelta.
Viime vuonna liitolle kelpasi siis mutinoitta kaksinkertainen verovelka? Täksi vuodeksi kyllä uhattiin kiristää valvontaa eli vasta aloittaa se, mutta en usko, että voivat kiristää valvontaa nollasta sataan yhdessä vuodessa. Varsinkaan, jos seura on menossa oikeaan suuntaan.

Verovelka:

31.3.2020 - 27 215€
30.9.2020 - 33 067€
31.3.2021 - 24 050€
30.9.2021 - 15 720€

Olenko ihan väärässä, että jos maksusuunnitelman voimassa ollessa syntyy uutta verorästiä, niin suunnitelma raukeaa.. ?

Tätä JymyJussien lynkkaamista on jo jopa hauska seurata. Valtavaa disinformaatiota ja tietämättömyyttä asioista. Sehän on toki näiden keskustelupalstojen ainoa elintila.

Jos jollakin yrityksellä, ihan mikä vaan, verovelka on ollut syyskuussa 2017 muutamaa tuhatta vaille 100K, vuonna 2020 enää 33K, tänä vuonn 15K niin miksi ihmeessä verottaja nollaisi tällaisen yrityksen? Järki mukaan näissä kommenteissa!

Lisensin yhteisömaksuja koskevassa osiossa jokaisen seuran tulee esittää mm. verotila. Siitä saa vihreää valoa, kun yrityksellä/seuralla on maksusuunnitelma verottajan kanssa ja sitä on toteutettu. Näin on luvuista päätellen tehty.

Jos olet eri mieltä, esitä varma tieto sekä tiedon kirjallinen lähde.

"Jos noudatat maksujärjestelyn ehtoja, Verohallinto ei lähetä maksujärjestelyyn kuuluvaa veroa ulosottoon. Voimassa olevan maksujärjestelyn aikana yritystä ei poisteta ennakkoperintärekisteristä, eikä maksujärjestelyyn sisältyvää verovelkaa julkaista verovelkarekisterissä tai protestilistalla."
Lähde: vero.fi
Miksi kuitenkin verovelkarekisterissä tieto ja viimeinen protesti 30.9.2021?

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.