Supervuoro Verkkolehti »

Joensuun Maila 2025

Joskus aikoinaan katselin paljon lätkää.
Poistuin kolmannen erän alussa tilanteessa 0-6 (lähinnä linja-autoon ehtimisen vuoksi).
Hämmästys oli iso, kun sittemmin urheiluradiosta kuulin, et peli oli päättynyt tasan 6-6 !
- JoKP oli tehnyt haamunousun tuolloin 😁

Kommentoin vielä mitä aiemmin on aiheesta täällä mainittu:

Iät ajat on urkkatapahtumista, jopa leffaillastakin tms. poistuttu kesken kaiken.
Ei liene hyvä, eikä suotavaa, mutta jokainen katsoja kokee ja näkee tapahtuman yksilönä omien mieltymysten
tai mielihyvän puutteen kautta tehden sitä mukaa ratkaisunsa katsooko matsin loppuun vai lähteekö pois sitä ennen.

Pois lähdetään yleensä aiemmin kun johdetaan reilun oloisesti tai vastaavasti ollaan selkeästi tappiolla.
Ääritapauksissa jotkut herkimmät lähtevät pois tiukassa tilanteessa; he eivät suuressa jännityksessä kestä katsoa loppuratkaisua! Mieluummin kuulevat sitten lopputuleman myöhemmin :)

Mielestäni ei voi velvoittaa ihan kaikkia seuraamaan tilanteet loppuun asti oli kyse sitten mainitusta kulttuurin
puutteesta tai ei. Oma valinta, jopa vapaus tässäkin sallitaan.

Viimeksi muokattu:
Ottelusta kesken pois lähteminen todistaa yleisesti vain kulttuurin puutteesta ja seuran puutteellisesta merkityksestä katsojalle, vaikka yksilöllisiä päteviä syitä toki löytyy. Esimerkiksi Englannissa voi 8000 katsojaa olla pikkupakkasessa ja räntäsateessa seuraamassa pienen kaupungin seuran jatkuvasti tappiollista räpellystä vitosdivarissa. Kukaan ei koskaan lähde kesken pois, sillä silloin sataisi ainakin noin kuvainnollisesti puukkoja selkään. Poistumisilmiön olen tosin huomannut aikoinaan kiekkoliigassakin ennen jatkoerän alkamista.
Ai onko katsomoissakin omat katsomokulttuurit? Ja jos jokaisella 2000 katsojalla on katsomokulttuuri, niin kovin on monikulttuurista katsomoissa.

Itse en ole koskaan jättänyt pelin katsomista kesken pelitapahtumien takia. Mutta jos joku niin haluaa tehdä niin go for it.
Katsojia on joka lähtöön ja hyvä niin.

Ai onko katsomoissakin omat katsomokulttuurit? Ja jos jokaisella 2000 katsojalla on katsomokulttuuri, niin kovin on monikulttuurista katsomoissa.

Itse en ole koskaan jättänyt pelin katsomista kesken pelitapahtumien takia. Mutta jos joku niin haluaa tehdä niin go for it.
Katsojia on joka lähtöön ja hyvä niin.
Kyllä on ja vesi kiehuu sadassa asteessa ja suorakulma on 90 astetta. Montaa asiaa on joutunut katumaan elämässä, mutta ei sitä, että on ollut tilaisuus seurata Malagan korismatsia Espanjan ykkösliigassa 13000 muun katsojan kanssa, lätkän Saksan liigaa Rosenheimissa ehkä 5000 katsojan seisomakatsomossa tai sitten hurlingin Irlannin cupin loppuottelua 30000 katsojan seassa. Ori erilaista katsomokulttuuria, unohtamatta hienoa katsomokultturia aikoinaan vaikka Vimpelin Saarikentällä. Mutta jos katsomosta haluaa häipyä vaikka protestina surkealle pelille tai anopin luokse suuntautuvan kyläreissun vuoksi, se on ihan ookoo vaikka Joensuussakin. Helkkari, mutta siellä ei taida enää ollaravintola Jokelaa...

Jokainen tehkööt ostamillaan lipuilla mitä tahtoo. Itse olen joskus lähtenyt peleistä pois tukalan kuumuuden vuoksi.
Viime kauden jälkeen meni lopulta kuppi nurin lähellä istuneeseen, jonka pessimistisiä kommentteja olin kuunnellut kaksi vuotta pelistä toiseen. Joku raja siinäkin. Jos joku mokasi, kommentti oli heti: ”arvasin”. Ja jos JoMalla sujui hyvin; ”Kyllä sieltä kohta joku mokaa.” Tälle kaudelle en ostanut kausaria ja olen testaillut eri katsomon osia ensi vuoden kausaria varten.

Pari vuotta valitettiin Huotarista ja hänen virkamiesmäisyydestään ja yllätyksettömyydestään. Myös itse taisin jupista siitä. Olen tykännyt Hylkilän erilaisesta tyylistä, enkä ole häntä bussin alle heittämässä. Ulkopeli toimii pääosin, nyt vaan sisäpeliin jotain keitoksia.

Yhtenä haasteena on pelaajat, jotka pelaamattomuuden, nuoruuden tms vuoksi tarvitsevat lisää pelejä alle ja sitä kautta varmuutta. Esim Topi, Tirkkonen, Lonkainen. Mietin myös, että koituuko kahdella lukkarilla peluuttaminen tässä mielessä kohtalokkaaksi, kun kumpikaan ei voi täysin keskittyä omaan tekemiseen ja saada riittävästi pelejä alle syksyä ajatellen.

Vaihtamisessa on ongelmia. Parhaat siinä puuhassa taitavat olla Gorba, Toippari ja Lehi. Voisiko lisää itsevarmuutta tarvitsevalle Rätölle antaa enemmän paikkoja (vaikka toki Toippari onkin varmempi), jotta saisi viime kesäistä virettä päälle? Välillä Rättö jää ihan toimettomaksi ja toisaalta Toippari saattaisi saada rakennettua tilanteita paikoissa, joissa tuntuu, ettei saada millään ukkoa kolmoselle.

Menestyksellä on toki iso merkitys katsomosta poistumiseen, tai sinne jäämiseen. Taisi olla vuosi 2019, eli ensimmäinen mestaruus oli tullut edellisvuonna. JoMa pelasi alkukaudesta JymyJusseja vastaan pitkän matsin, nousten 1.J 4vrp tappiolta tasoihin, sama juttu 2. jaksolla tappiolta tasoihin, supervuoro meni muistaakseni 3-3 olikohan kolmannet kotarit kun JymyJussit voitti. Kannustus oli valtaisaa, ja pelin päätyttyä suurin osa katsojista jäi katsomaan palkintojen jakoakin. Tuli tunne , että vaikka tappio tuli, se tuli todella kovan taistelun jälkeen, ja silloin katsojat arvostivat seisaallaan suosiotaan osoittaen palkittuja. Silloin tosiaan JoMa taisteli. Osui lomareissulle hieno peli.

No JoMa ei enää voi niitä viittä pelata.
5 viimeistä ottelua Vimpeli on pelannut 11 pistettä JoMan 8 vastaan. Ja Vimpleillä on suhteessa enemmän alemman 4 joukkueen otteluita jäljellä. Tuohon se minun kirjoitukseni eilen viittasi. pistekeskiarvo itse asiassa on vielä JoMalla isompi.

Ja Mansea ei kannata unohtaa.

Siinä olet oikeassa, että kun otteluita on vielä paljon jäljellä, niin se tasainen suorittaminen nykykunnolla voi helposti heilahtaa. JoMa-KiPa -matseja tässä itse mielenkiinnolla odotan.
Sama juttu täällä, paikallis matseja odottelen innolla. Erityisesti ensi torstain peliä. Voi olla "vedenjakaja" noi 3 matsia.

Karkasi viesti. Seuraavaan kolmeen peliin. Nyt varsinkin kun kipa on vastassa. Noh ei auta kuin tuppea purra kotona. Ja odottaa jospa sitä vielä tänä vuonna katsomoon kehtaisi tulla.

Pallotellaan vähän tulevaa kun seuraavaan peliin on aikaa. Mitä mieltä porukka, Puputilla ei ensi kaudelle vielä sopparia, (ehkä). Sopisko Jomaan, mun mielestä olisi todella hyvä lisä rosteriin? Pitäskö toimiston olla hereillä. 🤔

Pallotellaan vähän tulevaa kun seuraavaan peliin on aikaa. Mitä mieltä porukka, Puputilla ei ensi kaudelle vielä sopparia, (ehkä). Sopisko Jomaan, mun mielestä olisi todella hyvä lisä rosteriin? Pitäskö toimiston olla hereillä. 🤔
Niin hyvä kuin Puputti edelleen onkin ja mitään häneltä pois ottamatta, niin kyllä esim Ollille soittelisin ensin

Kannattaako noita kalliita eläkeukkoja haalia enään, alttiita loukkaantumiselle

Ja näin näytetään omille junioreille, että JoMassa on tulevaisuus? 😂😂

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.