Villehän on ihan kelpo lukkari ja niitä heikkouksia pystytään tuossa iässä vielä kehittämään. Joma sai siis luotettavan pelaajan, jonka suurimpana ongelmana näenkin keskinkertaisen roolin mailan varressa, mutta ehkä se ei ole ongelma Joensuussa. Hiukan jäi korvaan katkera maku Villen kommentista, että nyt saan etukentän, joka tekee sitä ja tätä. Ei se ollut Sotkamossa sen heikompi tai mitenkään parempi, siellä vain sillä hetkellä parempi kaveri asettui lautasen ääreen.
Mikäli se superjokeri on mukana joukkueessa, niin Joma on edelleen yksi suurimmista suosikeista tulevallakin kaudella.
Sotkamolla on myös erinomainen etukenttä, mutta on myös mahdollista, että esim. henkilökemiat eivät natsanneet parhaalla mahdollisella tavalla yhteen etupelaajien ja/tai pj:n kanssa (millään tavalla A. Komulaisen lahjakkuutta kiistämättä). Tuikka ja Väliaho taisivat pelata yhdessä jo 2019, ja jos itse olisin lukkari, niin Kuosa on kyllä
boss level etumies. Itse ajattelen Väliahon kommentin viittaavan ehkä noihin asioihin.
Väliahohan ei ole tunnettu erityisen aktiivisena lyhyiden hakijana, eikä mies ole ehkä kaikista fyysisin pelaaja muutenkaan. Lisäksi olen ymmärtänyt, että joskus sattuu myös kotipesän kiinnittovirheitä (joita toki tapahtuu kaikille lukkareille aika ajoin). Väliahon vahvuuksia
Arffman on joskus kuvannut seuraavasti:
"Väliaho on taktisesti vahva lukkari ja hänen syöttönsä on todella ilkeä. Hän uskaltaa syöttää inhottavan matalaa syöttöä peukalopidätyksellä. Nopean syöttöliikkeen, peukalopidätyksen ja syötön mataluuden seurauksena kaaren on vaikea lukea Väliahon syöttämistä, mikä aiheuttaa sekaannusta ja minkä vuoksi Väliaho pystyy napsimaan paljon kärpäsiä. Myös hänen heittokätensä on terävä.”
Ajattelen, että tämä oli loppujen lopuksi win-win tilanne kaikille: Väliaho pääsee lukkaroimaan huippujoukkueeseen, Jomalle Väliaho on nyt saatavissa olevista lukkareista ehdottomasti paras ja Sotkamo saa purettua ainakin jonkinlaisia jännitteitä aiheuttaneen asetelman joukkueen sisältä + jos Väliaho pelaa hyvän kauden 2021, on hän mahdollisissa jatkoneuvotteluissa varmasti vahvoilla.