Supervuoro Verkkolehti »

Häirintä pesäpallossa

Suek ei maininnut Rytköstä nimeltä tutkinnan aikana. Tässä kaksi Suekin tiedotetta asiaan liittyen:

Jälkimmäisessä nimi mainitaan, mutta tässä vaiheessa Suekin tutkinta on valmistunut. Ja kun nimi on muista lähteistä ollut esillä jo kauan, niin ei Suekilla ole enää silloin mitään syytä jättää nimeä kertomatta.

Toki jos minulta on jäänyt jokin Suekin tiedote huomaamatta missä nimi mainitaan aiemmin, niin laita toki linkki ko. juttuun. Mikäli ei, niin minä päätän ko. asian vatvomisen osaltani tähän, kun Suekin toiminta ei tämän otsikon alle varsinaisesti kuulu.
Suek ei saisi julkistaa nimeä niin kauan kun jutun käsittely on kesken. Jos seura julkistaa, että Rytkönen on sivussa seuran toiminnasta, niin se on eri asia kuin viranomainen julkistaa, että epäillään jostakin. Suek töppäsi tässä.

Pesäpallo on itselle ylivoimainen ykköslaji, varmaan 95% urheilun seuraamisesta. Pesiksen arvot eivät kuitenkaan vakuuta ja ovat kaukana omistani.

Kyselytulos oli pesikselle surkea, vaikka siinä olisi ollut 50% virhettä. Mitä siitä on lajin piirissä seurannut, on jäänyt epäselväksi. Ja seuraako vasta nyt, kun media alkaa kiinnostua?

Kuten @Pesäveikko edellä toteaa, tähän nivoutuu myös pesäpallon linja koskien kiusaamista ja epäurheilijamaisuutta. Kiusaamiskulttuurin näkeminen asiana, joka "kuuluu lajiin" altistaa lajin myös seksuaaliselle hyväksikäytölle ja häirinnälle. Yhteistä näissä on, että jotkut kyynärpäätaktiikalla väittävät omia käytöstapojaan normaaleiksi, ja muiden on sitten otettava tai jätettävä laji. Turo Lauttamuksen psyykkaamista = normalisoitua kiusaamista koskeva opinnäytetyö olisi lähetettävä luettavaksi jokaisen pesislapsen huoltajalle ja kysyttävä heiltä, uskotteko tällaisen lajikulttuurin olevan sellainen, joka suojelee lapsianne myös häirinnältä ja hyväksikäytöltä.

Aina voi tietysti tehdä tiedotteen, jossa luetellaan, mitä ei virallisesti hyväksytä. Todelliset arvot näkyvät kuitenkin teoissa, ei julistuksissa, joita osaa jopa maan hallitus kirjoitella itselleen.

Minä olen jo pidemmän aikaa ihmetellyt pesäpallon löperöä kurinpitolinjaa muihin lajeihin verrattuna. Esimerkiksi pelinjohtajien kommentit joissakin lehdistötilaisuuksissa ovat olleet sitä tasoa, että Liigan kurinpito olisi määrännyt niistä valmentajalle 3-5 pelin kiellon. Samoin vaikka tämä muuan managerin esiintyminen päissään. Pesiksessä ei anneta mitään

Koska toisen kosketus on aina henkilökohtainen kokemus olisi hyvä aloittaa siitä että kaikkinainen toiseen koskeminen niin itse pelissä kuin harjoituksissakin tulisi kieltää,siinä mielessä olisi hyvä palata korona-ajan turvaväleihin(koskee myös yleisöä),ei jäisi mitään mutu-mahdollisuuksia kun olis sellainen metrin/parin metrin turvaväli.

Pesäpallo on itselle ylivoimainen ykköslaji, varmaan 95% urheilun seuraamisesta. Pesiksen arvot eivät kuitenkaan vakuuta ja ovat kaukana omistani.

Kyselytulos oli pesikselle surkea, vaikka siinä olisi ollut 50% virhettä. Mitä siitä on lajin piirissä seurannut, on jäänyt epäselväksi. Ja seuraako vasta nyt, kun media alkaa kiinnostua?

Kuten @Pesäveikko edellä toteaa, tähän nivoutuu myös pesäpallon linja koskien kiusaamista ja epäurheilijamaisuutta. Kiusaamiskulttuurin näkeminen asiana, joka "kuuluu lajiin" altistaa lajin myös seksuaaliselle hyväksikäytölle ja häirinnälle. Yhteistä näissä on, että jotkut kyynärpäätaktiikalla väittävät omia käytöstapojaan normaaleiksi, ja muiden on sitten otettava tai jätettävä laji. Turo Lauttamuksen psyykkaamista = normalisoitua kiusaamista koskeva opinnäytetyö olisi lähetettävä luettavaksi jokaisen pesislapsen huoltajalle ja kysyttävä heiltä, uskotteko tällaisen lajikulttuurin olevan sellainen, joka suojelee lapsianne myös häirinnältä ja hyväksikäytöltä.

Aina voi tietysti tehdä tiedotteen, jossa luetellaan, mitä ei virallisesti hyväksytä. Todelliset arvot näkyvät kuitenkin teoissa, ei julistuksissa, joita osaa jopa maan hallitus kirjoitella itselleen.
Pienellä liioittelulla. :D Näköjään pystyy vetää yhtäläisyysmerkit kirkkain silmin kahdelle aivan eri asialle. Molempien osalta on toki hyvä miettiä linjauksia ja toimenpiteitä, mutta ei kannata sekoittaa asioita.

Ja pakko sanoa, että nyt on maassa kunnon hallitus. No, ehkä yhtä pienpuoluetta ei tarvittaisi säätämään.

Koska toisen kosketus on aina henkilökohtainen kokemus olisi hyvä aloittaa siitä että kaikkinainen toiseen koskeminen niin itse pelissä kuin harjoituksissakin tulisi kieltää,siinä mielessä olisi hyvä palata korona-ajan turvaväleihin(koskee myös yleisöä),ei jäisi mitään mutu-mahdollisuuksia kun olis sellainen metrin/parin metrin turvaväli.
No niin, sillä lailla sitten... Eikö lopeteta koko joukkueurheilu?

Pienellä liioittelulla. :D Näköjään pystyy vetää yhtäläisyysmerkit kirkkain silmin kahdelle aivan eri asialle. Molempien osalta on toki hyvä miettiä linjauksia ja toimenpiteitä, mutta ei kannata sekoittaa asioita.

Ja pakko sanoa, että nyt on maassa kunnon hallitus. No, ehkä yhtä pienpuoluetta ei tarvittaisi säätämään.
Asioille ei vedetä yhtäläisyysmerkkejä. Silti niiden lähtökohdissa voi olla joitakin yhteisiä asenteita ja kulttuuripohjaa, ja toinen voi jollain tapaa vaikuttaa toiseen. Miksi kummastakin puhutaan juuri pesäpallossa? Omena ja appelsiinikin ovat eri asioita, mutta kummatkin kasvavat maasta. Siitä olemme samaa mieltä, että kumpaakin pitää miettiä. Mutta kun lajin suuntaa mietitään, siihen liittyviä asioita ei voi täysin eristää toisistaan.

Minä olen jo pidemmän aikaa ihmetellyt pesäpallon löperöä kurinpitolinjaa muihin lajeihin verrattuna. Esimerkiksi pelinjohtajien kommentit joissakin lehdistötilaisuuksissa ovat olleet sitä tasoa, että Liigan kurinpito olisi määrännyt niistä valmentajalle 3-5 pelin kiellon. Samoin vaikka tämä muuan managerin esiintyminen päissään. Pesiksessä ei anneta mitään

Ja manageri ei ole ollut päissään katsomossa. Vaan on eläytynyt otteluun ja näyttänyt tunteitaan ja ehkä vahingossa mennyt myös yli, mutta kun ei ole mistä kritisoida nii pitää kritisoida manageria.

Ja pelinjohtajien käytös on ollut asiallista jossei bragge purkausta lasketa. Et vähä liioittelua koko teksti.

Toisaalta Liigassa on uhattu tuomaria talon polttamisellakin. Paljonko siitä tuli pelikieltoa? Samoin Liigassa lähes tahallisesta vastustajan fyysisestä vahingoittamisesta tulee vain 1-3 ottelua pelikieltoa. Pointti on etten vetäisi yhtäläisyysmerkkejä eri lajien välille.

En tietenkään hyväksy pesiksessä minkäänlaista ahdistelua/kiusaamista/etc. Ja lukkarin psyykkaaminen (nämä doksa korhoset, heikkalat,...) lienee lajiin kuuluvaa ihan laillistettua kiusaamista. Sitähän se muodoltaan on, joskin tarkoitus on vaikuttaa pelisuoritukseen.

Mutta tutkimuksen tuloksen vakavimmat asiat lienevät pelien ulkopuolella tapahtuvia. Ja olen kyllä ihan samaa mieltä, pesiksessä sanktioita pitäisi koventaa.

Mistäs sä kenenkään kännit tiedät. Ainakaan erään managerin. Ja saihan se siitä jotakin, paikan välierissä.

En ole ollut paikalla. Tältä palstalta olen lukenut kuvauksia.
Säkö uskot kaiken mitä täällä palstalla kirjoitetaan😂

Suurim osa kritisoi manageria juuri siksi kun pitää jostain kritisoida ja mielensä pahoittaa. Minusta on hienoa, että näyttää katsomossa tunteitaan ja eläytyy otteluun.

Suurim osa kritisoi manageria juuri siksi kun pitää jostain kritisoida ja mielensä pahoittaa. Minusta on hienoa, että näyttää katsomossa tunteitaan ja eläytyy otteluun.
En ole ollut paikalla. Tältä palstalta olen lukenut kuvauksia.
Yllättävää se, että just sinä kaipaat silti rangaistuksia tämän palstan puheiden perusteella.:unsure:

Minä lähtökohtaisesti luotan ihmisiin, ja kun useampi kuin yksi kirjoittaja täällä piti managerin käytöstä sopimattomana, uskoin näihin kirjoittajiin. Mutta jos se ei ollutkaan totta, niin tietenkään silloin ei pidä tehdä mitään kurinpitotoimia.

Juu, itsestään selvyyksiähän nämä ainakin minulle ovat, siis nollatoleranssit kaikkeen kiusaamiseen, härintään yms liittyvät!

Mutta olisko vähän liiotelttua sanoa, notta pesis nyt kuitenkaan olis näistä mitenkään tunnettu? Tai sen enempää yliedustettu? 🤔
Jos katugalluppia vaiks Porin käviksellä teet, kysyen mistä tunnet pesiksen? Tai mitä tulee mieleen sanasta pesis? Sanosin melko varmasti, notta 0/100 sanois tähän aiheeseen liittyvää, ja hyvähän se niin on! Eikö vaan?

Yksikin on luonnollisesti liikaa, mutta löytyyhän näitä valitettavasti kaikista lajeista. Potkupallon junnuturnauksissa oli kesällä joukkotappeluita kentän laidalla, niistä vaan media jännästi vaikeni? Miksiköhän? 🤔

Naisten potkismaajengin, naispuolinen koutsi sai kenkää, syynä mm kiusaaminen, pelaajien eriarvoistaminen jne. Nyt juuri on otsikoissa tuo espanjalaisen potkupalloministerin äklöttävä suutelukohu jne yms...
Ei silti potkupalloa kyseenalaista lajina kukaan?

Samaa mieltä kyl siitä, notta pesiksessä vois tuomarit nostaa herkemmin varotuksia ja ulosajoja. Sitä en tiedä, miksi nää kuuntelee tota rähjäämistä noin nöyränä? 🤔

Silti tunnetta mielestäni pitää olla, katsomos ja kentällä, ja sitä saa näyttää! Hyviä tapoja noudattaen, tietenkin. Ja vaiks pelissä joskus kuohuu yli, ollaan sen jälkeen taas kavereita ja lyödään kättä! 👍

Joskus tuntuu notta voitosta ja omista onnistumisistakin iloitseminen ja tuuletuksetkin on pahasta, ja kiellettyä, nottei vastustaja pahoita mieltään... Ja joskus se mieli siitä näyttäny pahoittuvankin... 🙂

Hetken täs aamukahveella mietin, postaanko edes tätä? Kun tyypilliseen tapaan joku tämänkin varmaan ymmärtää väärin ja vänkäys alkaa... 😁
Eli korostan nyt viel, etten tosiaan mitenkään puolustele mitään häirintää, kiusaamista yms!! Kuten alussa sanoin, se on ihan itsestään selvyys! 👊

Itse olen pelannu aikoinaan pesistä F-pojista B-poikiin, sen jälkeen jos jonkinlaista aluesarjaa ja kunto/harrastesarjaa. Jälkikasvu pelannu tyttöjen junnupesistä. En oikeastaan itse ole koskaan törmänny lieveilmiöihin, hyvä näin! Tietty torikokousta ja tunteisiin on menny, itselläkin, mutta pelin jälkee on hommat kuitattu aina, eikä ole jääny jälkiviilinkejä! 👍

Juu, ja jos Rytkösen syytteissä on murunenkaan tosiperästä, en pidä häntä minään, enkä ketään kaltaisiaan... 👎
En niinku oikeesti tajua? Eipä tulis ittelle mielenkään laittaa jotain txt-viestiä jollekin valmennettavalle, tai kellekään! Mut meit on moneen junaan, ja joku jää Keravan asemalle, vai kuis se sanonta meni... 🙄

Tässä muuten myös yks kinkkinen juttu. Eli joskushan näitä tekaistaan ilkeilläkseenkin. Vaikka kuinka kuinka sitten syytteet näytettäis perättömiksi, on ko henkilön maine loattu pitkäksi aikaa, usein loppuiäksi... Siksi pitäis myös tuommosista täysin perättömistä tekaistuista syytteistäkin olla joku vastuu?

Ollaanpa ihmisiks! Kivaa perjantaita!! 👍

Viimeksi muokattu:
Veikkaan, että jos ns. ulkopuolisilta ihmisiltä kysytään mitä ensimmäisenä tulee mieleen pesiksestä, niin se on edelleenkin sopupelit, olettaen että henkilö on yli 40v. Ei mikään häirintä tms. koska se nykyään koskettaa niin montaa elämän osa-aluetta.

Käsittääkseni tuomarien pitäisi antaa keltaista selkeästi yleisöön kuuluvasta kiroilusta. Vittua olen yleisössä kentältä kuullut, mutta en keltaista nähnyt.

Juu, varmasti olis iso osa vastauksista sopupelit...

Tässäkin jännä juttu muute, vaiks ei liity otsikon aiheeseen.
Potkupallossa on satoja ja tuhansia sopupelejä! Manipulaatioita yms jne.
Ihan lähiajoiltakin. Suomessakin, puhumattakaan maailmalla...

Silti se vaan on kuningas potkispallo? Pesikses yks kierros, yli 25 vuotta sitten, ja maine pysyy?

Veikkaan, että jos ns. ulkopuolisilta ihmisiltä kysytään mitä ensimmäisenä tulee mieleen pesiksestä, niin se on edelleenkin sopupelit, olettaen että henkilö on yli 40v. Ei mikään häirintä tms. koska se nykyään koskettaa niin montaa elämän osa-aluetta.
Samaa mieltä. Nyt pitäisi pitää lajin sisällä huolta ettei alle 40v. iskostu käsitys lajista jossa häirintä on yleistä!

Kauden 2022 yleisötilastoissa vain KeKi jäi alle Kansallisen liigan (naisten potkupallo) yleisökeskiarvon. Kaikki muut joukkueet yli ja yksikään Kansallisen liigan joukkue ei yltänyt lähellekään Naisten superin keskiarvoa. Tästä pitää pitää kiinni. Tämä on arvokas juttu pesikselle. Häirintä helvettiin lajista!!!

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.