Totta kai saadaan ja totta kai osaisi. Eihän siitä ole kysymys. Mutta ei se sitä muuta, että juoksujen tekemisen kannalta se paras suoritus on tahallinen laiton viimeisellä.Ehkä olen täällä ainut, joka oon sun kanssa samaa mieltä. Ihmettelen kovasti, ettei talven, tai tässä tapauksessa jo monen talven, harjoittelun perusteella saada pelaajan päätä sellaiseen kuntoon, että osaisi yrittää onnistunutta suoritusta myös kolmannella yrittämällä. On paljon, paljon pelaajia, jotka onnistuvat myös kolmannellaan. Kuten vaikkapa Pesäkarhujen Tiia Peltonen?
Kaikki varmaan katsoisivat peliä, missä joka toinen lyönti pistetään rajasta läpi ja joka toisella painetaan palloa väliin. Ja tahallisen laittoman lyöminen näyttää hölmöltä ja siltä "luovuttamiselta".Oon vanhaa koulukuntaa ja haluaisin, että sisäpelissä haastettaisiin ja laitettaisiin ulkokenttä suorittamaan. Tämä erityisesti kun kolmoselta tullaan kovaa ja mailanvarres on huippulyöjä.
Mutta kun se ei ole joukkueen kannalta noissa tilanteissa järkevää.
Olen suhteellisen varma, että näistä eniten meteliä pitävä porukka huutaisi keuhkonsa pihalle, jos se lyöjä sitten viimeisellä lyönnillä pistäisi sen tappikumurayrityksensä etupelaajan räpylään, kaksi paloa ja vuoronvaihto. Kuinka typerää peluutusta ja kuinka huono lyöjä onkaan!!!
Mikään näistä nyt ei vaan liittynyt siihen, että miksi kannattaisi viimeisellä tehdä joku muu ratkaisu...Ehkä kykenen muutaman esimerkin antamaan
Miten vapaat lyönnit liittyvät kolmannella laittoman lyömiseen?Sitten ne muutamat mallit. Kupperin mailamerkki on kuin venäläinen ruletti naisten käytössä. Kun pelaaja on kolmosella, niin onhan se selviö kumman pelissä se vapaanlyönnin tikki tulee monta vertaa helpommalla. Kallistun naisten peliin eli miksi pelata rulettia. Jos mimmien pelissä vetää kupperin tavalla, ettäs koppari ei pääse vastapalloon nykäisemään, niin ainakin parhaat tulevat tupaan.
Ja kyllä, unelmakumuran tapin yli lyöminen on kiva ratkaisu. Miksi ei pelinjohtaja joka kerta määrää sellaista vain lyömään?
Koska se kumura ei osu joka kerta. Ja kun sen lyö viimeisellä - jolloin se ei enää ole vapaa - on yhtä lailla mahdollista kuin se ihanasti väliin putoaminen, että se on tapilla koppina tai kopparilla koppina ja vuoro on ohi. Sen sijaan, että pääsisi vielä seuraava lyöjä yrittämään.