keskustelua pesäpallotuomareista
Tikka sanoi:Juu, siinäpä onkin epäkiitollinen homma, tuomarin tehtävä siis. Laji kuin laji, niin juurikaan koskaan et saa kiitosta. Vaan lähes tulkoon aina enempi tai vähempi vittuilua ja muuta motkotusta... Ja melkein ainahan hävinneen osapuolen kannalta "se oli tuomarivirheen syytä"
Toki tuomareissakin löytyy parempia ja eritoten kokeneempia ja sitten vähemmän kokeneita ja siten siis hieman epävarmempia....
Summa summarum, liian paljon tuomareita syytetään aina virheistä. Esim. eilen naisten superissa tv-kuvan hidastusta kun katsoi, niin Toiviainen niukasti mun mielestä ehti supervuorossa kolmoselle. Tuomari kuitenkin näki tuon ainoastaan livenä, ja kenenkään silmä voi erottaa sekunnin sadasosan eroa tossa. Niinpä näytti ristiä. Todella haastava hommahan tuo siis on.
Usein kun meidän omissa ikärisarjan yms höntsäpeleissä aletaan tuomaria syyttään (itse mukaan luettuna ) on usein kuitenkin todettava, että helevetin kiva että joku tuohonkin hommaan jaksaa tihkusateisena tiistai-iltana ylipäätään ryhtyä! Ja sitten vielä vittuillaan Ei nuo tuomarien rahalliset korvaukset kuitenkaan päivä-työstä käy....
MUTTA, kuten tuossa alustin tätä juttua, jos kuka tuomariksi ryhtyy, ei tuo yllä oleva ilmiö pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä?? Siihen pitää olla henkisesti valmistautunut, että huutelua tulee, niin kentältä kuin katsomosta! Siksi mua ärsyttääkin muutamat semmoset jääräpäät jotka dumarina settaa ittensä tyystin "herraks ja hidalgoks". Joskus tämmöistä ainakin huomannu Aineella ja ykköspesiksessä + meidän omissa peleissä Henrikssonilla. On noita muitakin, mut nimiä en muista... Eli väliin tuntuu, että ne bout ihan umpi mähkään arpoo tuomionsa, ja oikeen nauttivat kun näkee ns. vääryyttä kokeneen pelurin sitte kiihtyvän... Tuommoinenkin "vallan käyttö" on ihan naurettavaa, ja tuntuukin että se on näille ainoa paikka jossa saavat vähän päteä. Otetaan siis siitä kaikki ilo irti 8)
Nykyään muuten on nuoria hyviä dumareita ilmestyny kentille, ja niissä positiivisesti myös paljon joukossa naistuomareita! Joskus 80- ja 90-luvullakaan muista juuri naisia "Rannilan paita" päällä nähneeni?
Mun mielestä hyviä tuomareita nuorista ainakin Anna Hakala ja Valtteri Uurasjärvi.
Tämmösiä aatoksia tässä vapaapäivän ratoks
Esimerkiksi syöttötuomarin pikakeltainen olisi tähän omiaan, peliin ei tulisi niin suurta taukoa ja haloo kortista olisi paljon pienempi. Varoitus pesäpallo-ottelussa on kuitenkin vain varoitus pesäpallo-ottelussa, ei maailmanloppu.
Juu todellakin.Miesten Superin osastossa on myös ketju "Tuomarit".
Voisko ylläpito siirtää sen tänne samaan paikkaan...? Kiitos.
Entä kesäpalloiluministerin???Vaikka pesislakien ja asetusten muuttaminen ei vaadikaan pesislakivaliokunnan käsittelyä ja pesiskanslerin asiantuntijalausuntoa, eikä kansainvälisen pesislajiliitonkaan hyväksyntää saatikka pesiskuntatalon määräenemmistöjä, niin noiden muuttaminen on aika tarkan harkinnan paikka.
Entä jos titteli olisi "kesäpallokanisteri"...? : )Entä kesäpalloiluministerin???
Nimimerkki "Kysyn vain"
Ihan siitä ilosta, että huomenna alkaa toukokuu ja toukokuussa alkaa....
Villillä tuulella tänään (-: