- Viestejä
- 1,430
Musiikilla on elävöitetty pesäpallo-otteluita jo joitakin vuosikymmeniä. Alkuun soitettiin juoksun tullessa jotain kappaletta, sitten otettiin musiikki mukaan myös kotijoukkueen sisävuorojen vaihto- ja kotiutustilanteisiin taustaksi rytmikkäälle taputtamiselle. Parhaimmillaan on äänimaisemaa mietitty niinkin tarkkaan, että siitä tunnistaa, mikä pelitilanne on kyseessä. Yleisö lähteekin näihin ihan mukavasti, ja musiikki puolustaa paikkaansa tässä käytössä. Pelaajatkin ovat kokeneet tsemppimusiikin myönteisenä. Toki Superpesiksestä löytyy yksi musiikitonkin paikkakunta, ja se on yksi vaihtoehto.
Viime aikoina on kuitenkin joillakin paikkakunnilla tullut outo suuntaus, jossa musiikkia soitetaan aina kun ei kuuluteta tai pallo ei ole ns. ilmassa, ja riippumatta siitä kenen sisävuoro on. Tällaista on esiintynyt ainakin Pattijoella, Oulussa, Hyvinkäällä ja Haminassa. Musiikki siis täyttää kaikki hetket, jolloin pallo ei ole pelissä. Pesäpallossa tämä tarkoittaa ainakin 2/3-osaa ottelutapahtumasta - pahimmillaan katkovaa musiikkia tuutataan yli kaksi tuntia. Vierasjoukkueen ollessa sisävuorossa musiikin tyyliä ei ole erityisesti mietitty, vaan se on vain "jotain".
Tällainen on pitemmän päälle erittäin raskasta kuunneltavaa ja seurattavaa. Olisi mielenkiintoista kuulla näiden paikkakuntien äänimaisemasta vastaavilta (onko sellaisia, jos jälki on tuollaista), mikä tämän ratkaisun ajatuksena on. Mikä pesäpallossa on niin häiritsevää, että se pitää piilottaa taustamusiikin alle? Miksi esimerkiksi tämän viikon Jyväskylä-ottelussa Jymy-AA soitettiin epämääräistä "vaatekauppamusiikkia" Alajärven sisävuoroilla? Miksi tuollaista merkityksetöntä määkimistä, jota ei ole edes tarkoitettu taputettavaksi?
Korostan, kyse ei ole siitä, että yleisöä aktivoivassa rytmikkäässä musiikissa olisi jotain vikaa. Vaan huolimattomasta äänisuunnittelusta, jolla saadaan ottelutapahtuma kutistumaan merkityksettömäksi hälinäksi. Kuin oltaisiin jossain biitsillä tai katusählytapahtumassa, eikä huolellisesti mietityssä urheilutapahtumassa. Miksi jotkut haluavat tehdä ottelutapahtumasta halvan oloisen?
Viime aikoina on kuitenkin joillakin paikkakunnilla tullut outo suuntaus, jossa musiikkia soitetaan aina kun ei kuuluteta tai pallo ei ole ns. ilmassa, ja riippumatta siitä kenen sisävuoro on. Tällaista on esiintynyt ainakin Pattijoella, Oulussa, Hyvinkäällä ja Haminassa. Musiikki siis täyttää kaikki hetket, jolloin pallo ei ole pelissä. Pesäpallossa tämä tarkoittaa ainakin 2/3-osaa ottelutapahtumasta - pahimmillaan katkovaa musiikkia tuutataan yli kaksi tuntia. Vierasjoukkueen ollessa sisävuorossa musiikin tyyliä ei ole erityisesti mietitty, vaan se on vain "jotain".
Tällainen on pitemmän päälle erittäin raskasta kuunneltavaa ja seurattavaa. Olisi mielenkiintoista kuulla näiden paikkakuntien äänimaisemasta vastaavilta (onko sellaisia, jos jälki on tuollaista), mikä tämän ratkaisun ajatuksena on. Mikä pesäpallossa on niin häiritsevää, että se pitää piilottaa taustamusiikin alle? Miksi esimerkiksi tämän viikon Jyväskylä-ottelussa Jymy-AA soitettiin epämääräistä "vaatekauppamusiikkia" Alajärven sisävuoroilla? Miksi tuollaista merkityksetöntä määkimistä, jota ei ole edes tarkoitettu taputettavaksi?
Korostan, kyse ei ole siitä, että yleisöä aktivoivassa rytmikkäässä musiikissa olisi jotain vikaa. Vaan huolimattomasta äänisuunnittelusta, jolla saadaan ottelutapahtuma kutistumaan merkityksettömäksi hälinäksi. Kuin oltaisiin jossain biitsillä tai katusählytapahtumassa, eikä huolellisesti mietityssä urheilutapahtumassa. Miksi jotkut haluavat tehdä ottelutapahtumasta halvan oloisen?