Supervuoro Verkkolehti »

Miten osua palloon?

Oon kakskymppinen harrastepesiksen pelaaja ja alotin harrastamisen noin puoli vuotta sitten. Oon kuitenkin turhautunut, koska osun palloon tosi harvoin. Mulle voi syöttää vaikka 20 kertaa ja osuin joku alle 4 kertaa, nekin tuurilla. Näpyihin osun ok.

Oon koittanu lyödä vauhdista ja ilman, vaihtaa kevyempään ja painavampaan mailaan, oon jopa harjotellu kotona jollain itse väsäämälläni mailalla. Mutta ei.

Turhauttaa, koska olisi motivaatiota kehittyä, mutta tuntuu ettei muutosta tule. Lyönti on pelissä kuitenkin tärkeä, mutta itse kulutan aina vuoroni kolmeen hutiin.

Olisiko teillä vinkkejä osumiseen vai olenko toivoton tapaus?

Viimeksi muokattu:
Oon kakskymppinen harrastepesiksen pelaaja ja alotin harrastamisen noin puoli vuotta sitten. Oon kuitenkin turhautunut, koska osun palloon tosi harvoin. Mulle voi syöttää vaikka 20 kertaa ja osuin joku alle 4 kertaa, nekin tuurilla. Näpyihin osun ok.

Oon koittanu lyödä vauhdista ja ilman, vaihtaa kevyempään ja painavampaan mailaan, oon jopa harjotellu kotona jollain itse väsäämälläni mailalla. Mutta ei.

Turhauttaa, koska olisi motivaatiota kehittyä, mutta tuntuu ettei muutosta tule. Lyönti on pelissä kuitenkin tärkeä, mutta itse kulutan aina vuoroni kolmeen hutiin.

En ole aivan expertti, mutta on tullut pelattua pesistä useamman vuotta. Parasta osumaan oppimisen kannalta olisi, jos mainitsemasi tekniikoiden ja mailojen vaihto jäisi pois ja sama maila ja lyöntitekniikka vakiintuisi. Ja ehdottomasti kannattaa opetella lyömään vauhdeilla. Harjoitustahan se vaatii ja mitään taikakeinoa ei varsinaisesti ole, toistoja vaan. Itselläni kun osuma oli hukassa ja tekniikka heitteli junnuna, niin auttoi kun yritti lyödä aina laakamailalla ja silmien kohdalta, silloin ei maila koukannut alhaalta eikä myöskään ollut liian aikaisessa ja lähteny sellaisena junnuille tyypillisenä pystärinä. En sitten tiedä toimiiko kaikille, mutta itseäni auttoi. Toivottavasti osumatarkkuus löytyy👍

Pari asiaa junioreista tulee mieleen:
  • Ihan alussa harjoitellaan lyömistä lyöntitelineeltä, ts. eliminoidaan yksi liikkuva osa pois kuviosta
  • Sitten on käytössä ihan perus lyöntitekniikan harjoiteitta ilman palloa (esim. mailan heilautus olalta toiselle kävellen, kyykyssä, jne.)
  • Hyvää tekee myös ihan pallon ja mailan kanssa pomputtelu eri asennoissa jolloin kehittyy silmä-käsi-koordinaatiota
  • Varsinaisessa lyönnissä on toki sitten monia asioita, mutta ainakin katse pitäisi jaksaa/muistaa pitää pallossa loppuun asti eikä yrittää vilkuilla kentälle etukäteen.

Itsellä osumiseen on helpottanut keskittyminen pelkkään palloon lyöntitilanteessa, ja hallitun osuman tavoitteleminen vähän voimasta nipistämällä. Ei kyllä miulla sinällään ole minkäänlaista pätevyyttä neuvoja antamaan.

Aikoinaan päätä hakkasin seinään aikalailla, kunnes muutamalla jutulla sain tatsin.

- Pidä katse pallossa kokoajan ja
loppuun asti. Herkästi katse menee
pallon ohi tai ulkokentälle.

- Rentous. Voima ja puristus pois ja
rennosti vain.

- Itse olin vielä vauhdinoton liikkeessä,
kun löin, tuplaten vaikea osua. Sitten
seurasin pelaajia, että vauhdinoton
jälkeen tukijalka pysyy paikallaan ja
kierto lyödään "seisovilta jaloilta".

Toivottavasti näistä on apua. Älä vaan luovuta hyvää harrastusta, kyllä se siitä lähtee.

Kiitti tosi hyvistä vastauksista!!
Pidän mielessä kaikkien vinkit ja kokeilen miten sujuu. Päivittelen tänne jos tulee edistystä. Lisää vinkkejä ja kokemuksia saa myös laittaa.

Tuli vielä sellainen mieleen, että lyöntiä voi myös kuvata ja sitä kautta analysoida erikseen rauhallisesti mitä lyönnissä tapahtuu. Puhelimeen löytyy esim. Coach’s Eye niminen ohjelma, jonka ilmaisversiollakin taitaa saada jotain analyysiä tehtyä.

Osumatarkkuutta selvähkösti itsellä auttoi pesistä pelaavan jälkikasvun kommentti: Katso sitä palloa kun lyöt.... Huteja tulee edelleen jonkin verran, mutta selkeästi vähemmän kuin ennen.

Pieniä poikia opetin joskus lyömään siten, että aluksi käytettiin isoa kumipalloa (esim. halkaisija vaikka 15 cm). Siinä lyömisen ajoitus aukeaa. Ehdottomasti vauhdista, liikkeelle lähtö heti, kun pallo irtoaa lukkarin kädestä (oikeastaan vähän pientä liikettä jo lukkarin käden lähtiessä syöttöasennosta ylöspäin) ja tosiaan katse tiukasti pallossa ja aluksi pelkkiä vaakalyöntejä hartioiden tasalta. Yleisin ongelma lienee liian myöhään lyönti.

Kiitos neuvoista, 1kk päivitys:
Oon osunu palloon paremmin, osuin esim. tänää harkkalyönneissä seittemän kertaa kaheksasta! Tosin tänään lyönti suju, yleensä vielä kohtuu heikko osumaprosentti. Mutta silti huomattavasti parempi kun aiemmin.

Oon neuvojen mukaan pysyny samassa mailassa, ja jatkanu askelien kanssa lyömistä. Joku myös sano, että on yleistä että lyö liian myöhään - se on munkin ongelma. Oon kuitenkin tietosesti koittanu alottaa lyönnin aikasemmin, niin se on auttanu.

Oon myös koittanu hioo lyöntitekniikkaa (vaikka ei se kyllä mallikas vielä oo), ja kuvannu pari videoo missä lyön. Huomasin esim. että kyynärpää oli liian alhaalla lyödessä. Joten sekin autto.

Palloon katsominen on yllättävän vaikeeta. Siinä kohtaa kun huidon mailaa keskittyminen tuntuu herpaantuvan edelleen... Harjoitusta vaatii mutta kaikkien vinkit autto kyllä. En aio luovuttaa. (y)

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.