Täällä on sarjaa pohjustanut lähinnä keskustelija
@Mr. Orange mutta ajattelin jonkinlaista arviota antaa myös täältä vastustajan leiristä. Lippo ja Hamina ovat kohdanneet kauden aikana kahdesti: avausottelussa Haminassa jota ei kuitenkaan kannata käyttää suuren luokan referenssinä - niistä alkukauden peleistä Lipon peli on mennyt eteenpäin. Heinäkuun alkupuolella Hamina vieraili Raksilassa mutta tätä ottelua en nähnyt, olin juuri silloin vaeltamassa Lapissa. Yhden pelin perusteella joukkuetta ei hirveän hyvin voi arvioida ja enpä minä Haminaa tunnekaan kuin lähinnä maineeltaan ja mitä sarjataulukosta saa lukea. Vakuuttavaa tekemistä ja taitavia pelaajia.
Lippo sijoittui sarjassa lopulta neljänneksi, suuri kiitos tästä on sarjan loppupuolelle ajoittuneelle voittoputkelle. Huomionarvoista pääosalle noista Lipon voittoputki-peleistä on se että lähes kaikki voittamansa jaksot Lippo voitti varsin niukasti, eipä se selkeästi kuskin paikalla ollut oikeastaan ikinä vaikka vastus olisi ollut sarjan häntäpäästä. Kuten todettua, tulos kuitenkin ratkaisee ja joukkueen eduksi voi laskea sen jos se onnistuu pääosin voittamaan tasaiset jaksot. Mitalin toinen puoli on se että näissä jaksoissa on kiistatta ollut myös hyvää tuuria mukana.
Vuosikymmeniä Lippoa seuranneena olen tottunut siihen että joukkue "pelaa tunteella" jonka tuomaristo on varsin usein saanut kuulla. Tämänvuotinen Lippo näyttäisi poikkeavan edeltäjistään tässä mielessä. Uskoisin että suuri syy tästä johtuu kaksikosta Riku Tolonen - Immo Rautiainen jotka käsittääkseni ovat pystyneet pitämään pelaajistonsa ajatukset oleellisimmissa asioissa ja keskittymään peliin. Tämä on seikka jota pidän Lipon suurimpana vahvuutena.
Itse pelistä sanoisin että Lipolla ulkopeli on suhteessa parempaa kuin sisäpeli. Ulkopelaajista etenkin linjassa pelaavat Sami-Jukka Korvola ja Topi Korhonen ovat todella hyviä. Sisäpelissä Lipon ykköskärkeä voisi Ykköspesiksen mittapuilla pitää ihan hyvänä mutta silti, erittäin harvoin he onnistuvat rakentamaan palotonta ajolähtöä edes jokerin Jooseppi Partanen / Jan Hankala tukemana. Harmittaa sanoa mutta minusta Lipon sisäpeli on aika vaatimatonta.
Toivotaan että tästä saadaan ihan kiva sarja.