Supervuoro Verkkolehti »

Ajatusleikki kehitysprojektista

Kopla kokeili kaudella 1991 etenijäjokerina Reijo Bottasta, joka 10-ottelijana juoksi satasen vähän alle 11 sekunnin. Bottas, jolla käsittääkseni ei ollut juuri pesäpallotaustaa, meni aika heikosti kentälle, mutta kentälle päästyään oli silmämääräisesti järkyttävän nopea.

Katselin tässä yleisurheilutilastoja ja totesin, että maailmanlistalla on yli 150 miestä, jotka juoksivat vuonna 2021 100 metriä vähintää aikaan 10,20 sekuntia. Tilastostani ei näkynyt pitemmälle meneviä aikoja, mutta voisi arvata, että alle 10,30 sekunnin juoksioita olisi vielä moninkertaisesti enemmän.

Itse olen leikitellyt ajatuksella, että 10.15 - 10.20 satasen juokseva, nopean alkukiihdytyksen ja hyvän pallosilmän omaava yleisurheilija saataisiin houkuteltua Suomeen useamman vuoden projektiina ajatuksena tehdä hänestä etenijäjokeri. Hanke voi tuntua haastavalta, mutta itse pitäisin tätä melkeinpä todennäköisempänä kuin sitä, että Kurikasta tulisi syöttäjä johonkin kovatasoiseen baseball sarjaan (mikä toki on mahdollista). Täysin pystymetsästä tulevaa pesäpallomailaan koskaan koskematonta urheilijaa voisi olla jopa helpompi opettaa lyömään kuin sellaista, jolle on opetettu koulun liikuntatunneilla ja mahdollisissa pihapeleisssä virheellinen lyöntitekniikka.

Pesäpallossa etenemisesessä raaka juoksunopeus on vain yksi osa etenemisessä. Hyvin olennaista on kärkkymisen taito ja liikkeelle lähdön rytmitys, jolla etenkin 2-3 välillä voi varastaa monta metriä. Raaka nopeus pääsee ehkä parhaiten oikeuksiinsa kolmoselta kotiin tulossa. Toki tässäkin nopeaälyinen etenijä voi tuoda juoksuja älykkäillä karkaamisilla ulkokentän vähänkin räpeltäessä, mutta kokonaisuutena etenemistaidolla ei käsittääkseni ole kotiin tullessa yhtä suurta merkitystä kuin pesien välillä mentäessä.

Tässäpä jollekin seuralle projektia kerrakseen.... Tälläisella hankkeella saisi ainakin medianäkyvyyttä jos ei muuta.

Kopla kokeili kaudella 1991 etenijäjokerina Reijo Bottasta, joka 10-ottelijana juoksi satasen vähän alle 11 sekunnin. Bottas, jolla käsittääkseni ei ollut juuri pesäpallotaustaa, meni aika heikosti kentälle, mutta kentälle päästyään oli silmämääräisesti järkyttävän nopea.

Katselin tässä yleisurheilutilastoja ja totesin, että maailmanlistalla on yli 150 miestä, jotka juoksivat vuonna 2021 100 metriä vähintää aikaan 10,20 sekuntia. Tilastostani ei näkynyt pitemmälle meneviä aikoja, mutta voisi arvata, että alle 10,30 sekunnin juoksioita olisi vielä moninkertaisesti enemmän.

Itse olen leikitellyt ajatuksella, että 10.15 - 10.20 satasen juokseva, nopean alkukiihdytyksen ja hyvän pallosilmän omaava yleisurheilija saataisiin houkuteltua Suomeen useamman vuoden projektiina ajatuksena tehdä hänestä etenijäjokeri. Hanke voi tuntua haastavalta, mutta itse pitäisin tätä melkeinpä todennäköisempänä kuin sitä, että Kurikasta tulisi syöttäjä johonkin kovatasoiseen baseball sarjaan (mikä toki on mahdollista). Täysin pystymetsästä tulevaa pesäpallomailaan koskaan koskematonta urheilijaa voisi olla jopa helpompi opettaa lyömään kuin sellaista, jolle on opetettu koulun liikuntatunneilla ja mahdollisissa pihapeleisssä virheellinen lyöntitekniikka.

Pesäpallossa etenemisesessä raaka juoksunopeus on vain yksi osa etenemisessä. Hyvin olennaista on kärkkymisen taito ja liikkeelle lähdön rytmitys, jolla etenkin 2-3 välillä voi varastaa monta metriä. Raaka nopeus pääsee ehkä parhaiten oikeuksiinsa kolmoselta kotiin tulossa. Toki tässäkin nopeaälyinen etenijä voi tuoda juoksuja älykkäillä karkaamisilla ulkokentän vähänkin räpeltäessä, mutta kokonaisuutena etenemistaidolla ei käsittääkseni ole kotiin tullessa yhtä suurta merkitystä kuin pesien välillä mentäessä.

Tässäpä jollekin seuralle projektia kerrakseen.... Tälläisella hankkeella saisi ainakin medianäkyvyyttä jos ei muuta.
Kuulostaa ihan Valavuoren nakilta. Hänhän niitä Dennis Rodmanneja ym on Suomeen rahdannut.

Itse olen leikitellyt ajatuksella, että 10.15 - 10.20 satasen juokseva, nopean alkukiihdytyksen ja hyvän pallosilmän omaava yleisurheilija saataisiin houkuteltua Suomeen useamman vuoden projektiina ajatuksena tehdä hänestä etenijäjokeri.

Niinhän ne sanoivat, että Bottas oli silmiinpistävän nopea, en muistaakseni koskaan nähnyt.

Aika vähän pesäpallosta ja vielä vähemmin yleisurheilusta ymmärtävänä seuraavat asiat tulevat mieleen mutuilemalla

• 100 m on pesäpalloilijalle jo kestävyysmatka ja 100 m juoksijat ovat kiihdytysvaiheessa Wikipedian mukaan ekat 5 sek eli 30 .. 40 m. Taitaa olla liian hidas kiihdytys pesikseen. Maksimivauhtikestävyydestä tollasen kiihdytyksen jälkeen ei ole iloa ellei sitten aina oteta ukko kakkoselta kotiin. Pitäs päästä maksimivauhtiin nopeammin luulen mä. Ellei se maksimivauhti ole sitten järkyttävästi suurempi kuion pesäpalloilijalla. 2-3 taival on alle 40 m kaaresta kaareen. Kolmoselta kotiin on sitten hmm 43 ja risat? Kymmenottelijalla on pitänyt olla muitakin kuin pikajuoksuominaisuuksia, ei se olisi muuten otellut.
  • Pikajuoksukisoissa jos tulee kaksi varaslähtöä niin sanotaan että enää ei huippuaikoja juosta kun otettu kaksi kovaa lähtöä jo. Ja jos samana päivänä on kolme starttia (puolivälierä, välierä ja finaali) niin kolmannessa startissa ei enää ihan huippuaikoja kait nähdä, isoissa kisoissa on lepopäiviä välissä ennen finaalia ja ihan syystä. Pesiksessä niitä täysvauhtisia lähtöjä saatetaan ottaa yhdessä ottelussa kymmeniä. Pitää olla kiihdytyskestävyyttä
  • ennemmin ajattelen että etenijän rooli olisi lähempänä modernia lätkän peluuta. Mennään ihan tehot tapissa vaihto ja lyhyt vaihto ja uudestaan tehot tapissa

Mutta olen siis ihan amatööri niin lajeissa kuin fysiologiassa. Kunhan prosessikemistinä mutuilen.

Itse ymmärrän yleisurheilusta varmaan vielä vähemmän kuin @MieVaan, mutta olen ymmärtänyt, että sadan metrin juoksijoissakin on erilaisia suoritusprofiileja. Aikansa 100 metrin maailmanennätyksen (joskin kyseenalaisilla keinoilla) juosseesta Ben Johnsonista sanottiin, että 100 metriä alkoi olla hänelle jo ylipitkä matka ja että hän olisi ollut vielä parempi, jos olympiamatkana olisi ollut 60 metriä.

Jos siis aletaan scouttaamaan pikajuoksijoita, pitänee huomiota kiinnittää toisaallta lähtökiihdytykseen mutta myös nopeuskestävyyden tulee olla kunnossa. ;)

Kieltämättä olisi todella mielenkiintoista seurata kuinka kauan koskaan lajia pelaamattomalla menisi kentällemeno-prosentin hiilaamiseen edes yli 20-prosentin, saati sitten parhaiden 70-prosentin tasolle!

Itse olen leikitellyt ajatuksella, että 10.15 - 10.20 satasen juokseva, nopean alkukiihdytyksen ja hyvän pallosilmän omaava yleisurheilija saataisiin houkuteltua Suomeen useamman vuoden projektiina ajatuksena tehdä hänestä etenijäjokeri.
Noin nopeaa suomalaisjuoksijaa ei ole eikä ole koskaan ollutkaan. Ajatus taisikin olla hakea ulkomailta? No, rahalla saa.

LBC

Kieltämättä olisi todella mielenkiintoista seurata kuinka kauan koskaan lajia pelaamattomalla menisi kentällemeno-prosentin hiilaamiseen edes yli 20-prosentin, saati sitten parhaiden 70-prosentin tasolle!

Tuo @Jaska otti avauksessaan esimerkiksi aika lähelle pelaamattoman kaverin. Lapsuudessa/nuoruudessa pesismaila on varmaan ollut kädessä melko usein (kerran pelannut samassa höntsämatsissa), mutta ei tosimielellä. Urheilijana koko Bottaksen veljeskaarti oli ja on lahjoja ja kovuutta täynnä, joten se ja suomalainen perinne pelata koulussa pesistä varmaan avitti asiaa.

Tuostahan löytyy ihan tilastoja. Pesiksen Maailman ensimmäisiä, pelaajaId 22:
Bottaksen kentällemenoprosentit oli sanotaanko siedettävät 45%
kärkietenemiset:
1->2 70%
eli nopeutta tosiaan oli, kun muistaa, että Koplan vaihtolyönnit tai mikään muukaan ei ollut ihan priimaa Superpesistasoon.
2->3 55,6% eli huononi, oliko siinä sitten se lähtemistaito esteenä
3->k 56%
Kaikkiaan juoksuja tuli lopulta vain 10, eli vähän alle 10% Koplan juoksuista

Verrokkina Ville Pesu viime kausi:
kentälle menot 66,7%
1->2 67,0%
2->3 66,7%
kotiin 44,9%
Eli taas tuo ehkä enemmän vain nopeutta vaativa kotitaival olikin Bottaksella parempi.
Juoksuja Pesullekin vain 29 mutta oli tuo sen 13% juoksuista.

Olisiko Repalla sitten ollut haluja jatkaa ja kehittyä, tuskinpa. Mutta voisi kuvitella, että olisi saattanut tulla ensimmäisiä tykkijokereita (MUOK: siis etenijätykki) parin vuoden päästä, jos joku Sotkamo tai Imatra olisi haistanut asian ja värvännyt. Ja sitä motivaatiota olisi ollut.

Ulkomaaneläjän kanssa voisi olla vaikeampaa laittaa mailaa käteen ja selittämään että tuosta pystärillä lyö polttajan ja takamiehen väliin tai sit koukkua ykkösrajaan tai voithan pomppuakin koittaa.

Sinänsä Bottaksen ja Pesun suoriutumista etenijänä on pelkästään tilastojen perusteella aika paha verrata. KPL 1991 sai kokonaista 4 pistettä, joista ensimmäiset tulivat muistaaksen joskus heinäkuun lopulla. Jotain "sirkushuvia" Bottas kuitekin toi muuten ankeaan kauteen :).

Bottas muuten pelasi viimeisessä Koplan kotipelissä myös ulkona ja vieläpä siepparina, eli rohkeutta miehellä löytyi. Jos oikein muistan, kaverilla oli vielä todella kova käsikin, mutta muutama heitto meni metri kaupalla ohi pesän.

Joka on elänyt koplan fanina vuodet 1991 ja 1992 ei valita ihan pienestä.

LBC

Sinänsä Bottaksen ja Pesun suoriutumista etenijänä on pelkästään tilastojen perusteella aika paha verrata. KPL 1991 sai kokonaista 4 pistettä, joista ensimmäiset tulivat muistaaksen joskus heinäkuun lopulla. Jotain "sirkushuvia" Bottas kuitekin toi muuten ankeaan kauteen
Näin se oli. En tainnut kyllä rehellisesti tuolloin matsiakaan nähdä; Noina aikoina oli pitkä matka peleihin, ja ehkä kynnyskin korkeampi. Ja mainitsinkin, että ehkä nuo Bottaksen lukemat on siinä mielessä jopa vähän kovemmat kuin mitä ne näyttävät. Heittopotentiaalikaan en epäile.

Mutta minkä lajin parista mahtaisi saada ultranopean kehityskelpoisen koulittavan... amatöörisarjakaan kun ei varmaan baseballista tai jostain muusta mailapelistä paljon houkuttele. 10,3 (tai se 60m olisko 6,65) pikakiiturikaan ei ehkä niin innostu, mutta mielenkiintoistahan olisi nähdä tulisiko kovempi kuin kovimmat kärkietenijät nykyisin. En muista, kuka lanseerasi ajokoira-sanan kuvaamaan Mäentaustaa, mutta palstaisä @MieVaan toi tuon nopeuskestävyydenkin pointtina hyvin mukaan. Voisi vierähtää joka tapauksessa tovi, että nuo loksahtaisi kohdilleen. Ihan niin yksinkertaista ja kunnonkaan kannalta helppoa se ei olisi.

Kyllähän tuo Mäentaustan nopeuskestävyys on kovalla työllä hankittu. Tarina (Joka voi vaikka pitää paikkansa) kertoo, että Koplan valmennus joutui pitämään Mäentaustalle ja Hacklinille vakavan puhuttelun omatoimisesta harjoittelusta. Mäentaustaa kiellettiin juoksemasta yli 20km lenkkejä, koska näiden arviointiin jo haittaavan nopeusominaisuuksia. Hacklinille taas asetettiin rajoitus punttisalitreeneille, ettei viimeinenkin ketteryys katoaisi.

Bottas bongattiin pelaajapulasta kärsivään Koplaan korkeakoulujen pesislopputurnauksesta. Hän oli lähtökohdiltaan varmaan jotain suomensarjan tasoa. Kyllähän yleisöllä oli varsinkin alkuun hauskaa Bottaksen kentällemenoyrityksiä katsellessa. Kärkkyminenkään ei ollut oikein hallussa. Luulen kuitenkin, etteivät nykyisin nopeimmat superin pelaajat olisi hävinneet neljälläkymmenellä metrillä juurikaan hänelle. Olihan KPL:ssä aikanaan Ilkka Kauppinen, joka juoksi satasen n. 11 sekuntiin. Huippupikajuoksijoilla on niin isot lihakset, että heidän nopeuskestavyytensä ei liene kovin hyvä ja laittomat lyönnit olisivat heille myrkkyä. Revähdykset olisivat herkässä.

Mitä tulee lyömään oppimiseen, luulen, että se olisi hyvin vaikeaa. Kun on nähnyt Koplan peleissä Amerikasta tulleita KooKoon kiekkoilijoita lyömässä Koplan pelin ottelutauolla, niin eihän siitä oikein tullut mitään. Baseballissa kun lyödään paikaltaan. Pitäisi olla erikoislahjakkuus palloilussa, jotta oppisi yli kaksikymppisenä lyömään kaikkia tarvittavia lyöntejä kyllin hyvin. Ihan sama, mikä laji on kyseessä, niin ei myöhemmällä iällä enää pysty saavuttamaan lähellekään sitä tasoa, jolla lajin huiput ovat. Tennis, koris, lätkä, lentopallo...Viimeistään koko homma kaatuisi rahaan. Ei voisi maksaa alkuun mitään ennen kuin taidot ovat riittävällä tasolla ja siitähän ei olisi mitään takeita. Pikajuoksijan palkkapyyntökin voisi olla vähintään 10 kertaa suurempi kuin muiden pelaajien.

Jos mennään vielä kauemmas, niin 1965 pesäpallon etenijäkuninkuuden voitti Raimo Vilen. Samainen Vilen juoksi 1972 100 m käsiajalla 10,0 (mikähän olisi todellinen aika, ehkä 10.30). Vilenin ennätys 50 metrillä (sähköaika) oli 5,82. Vilen sai 1973 pronssia em-hallikisoissa 60 metrillä.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.